لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۷

مهاجران ایرانی در فیلم جدید کن لوچ


کن لوچ در مراسم آغاز اکران «این یک جهان آزاد است» در مادرید اسپانیا
کن لوچ در مراسم آغاز اکران «این یک جهان آزاد است» در مادرید اسپانیا

کن لوچ فيلم ساز سرشناس بريتانيايی در جديدترين اثر سينمايی خود «این یک جهان آزاد است»، به سراغ مهاجرين غيرقانونی در لندن رفته و با روایت داستان زندگی يک زن انگليسی، به مشکلات مهاجران خارجی از جمله ايرانی‌ها پرداخته است.


این فیلم، که اکران آن در آمریکای شمالی در فوریه سال ۲۰۰۸ میلادی آغاز شد، در روزهای گذشته به روی پرده سینمای برخی کشورهای اروپایی، از جمله آلمان رفته است.


  • خلاصه فیلم:

«انجی» زن جوانی است که به خاطر اعتراض به سوء استفاده‌های جنسی که از او در محيط کارش می شود، اخراج می شود.


او که در يک بنگاه کاريابی بزرگ کار می‌کرد، برای تامين زندگی خود و پسر ۱۱ ساله‌اش، تصميم می‌گيرد يک بنگاه کاريابی کوچک تاسيس و برای مهاجرين خارجی کارهای روزانه و کوچک دست و پا کند.


او در اين ميان با يک مهاجر ايرانی به نام محمود آشنا می‌شود. محمود همراه با همسر و دو دختر خود به طور غيرقانونی به لندن آمده و اکنون بی‌پول و بی‌کار است. انجی با آشنايی با همسر و فرزندان محمود به مشکلات و زندگی سخت آنها پی می‌برد.


در این میان مهين، همسر محمود، داستان فرار خانواده خود را از دست مامورين امنیتی جمهوری اسلامی برای انجی تعريف می کند. داستانی که انجی را به شدت تحت تاثير قرار می‌دهد.


«اين يک جهان آزاد است»، آخرين ساخته تحسين شده کن لوچ (۷۲ ساله)، موضوعی اجتماعی دارد و مانند آثار پيشين کن لوچ به معضلات و مشکلات جامعه می‌پردازد.


این فيلم سال گذشته موفق به دريافت سه جايزه از فستيوال فيلم ونيز، از جمله جايزه بهترين فيلم‌نامه شد.


چهار ايرانی -داوود راستگو در نقش محمود، مهين امينيا در نقش همسرش و شادا و شرا کاووسيان در نقش دختران محمود- در این فیلم بازی می‌کنند.


کن لوچ، کارگردان فيلم و تلويزيون و فعال سياسی-اجتماعی، متولد ۱۹۳۶ در بريتانياست و به خاطر ساخت فيلم‌هايی در ژانر «رئاليسم اجتماعی» شهرتی جهانی دارد.


او فيلم‌سازی را در دهه ۶۰ با ساخت فيلم‌های مستند تلويزيونی آغاز کرد.


فيلم مستند «کتی به خانه بيا» ساخته کن لوچ در مورد بی‌خانمان‌ها در سال ۱۹۶۶، باعث تغييرات برخی قوانين مربوط به بی‌خانمان‌ها در بريتانيا شد.


این کارگردان بریتانیایی با ساخت ۴۴ فيلم ، تا کنون ۶۷ جايزه معتبر بين المللی از جمله نخل طلای کن را از آن خود کرده است.


از ديگر فيلم‌های او می توان به «بادی که در علف‌زار می‌پيچد»، «بوسه گرم»، «زندگی خانوادگی»، «زمين و آزادی»، «نام من، جو» و «آهنگ کارلا» اشاره کرد.


عباس کيارستمی، فيلم‌ساز مطرح ايرانی، در سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) در يک فيلم سه اپيزودی به نام «بليط‌ها» با کن لوچ هم‌کاری کرد.


کن لوچ قرار است فيلمی در مورد «اريک کانتونا»، بازيگر اسطوره‌ای فوتبال متولد فرانسه بسازد. اين فيلم که «درجستجوی اريک» نام دارد، در سال ۲۰۰۹ به نمايش درخواهد آمد.


XS
SM
MD
LG