لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

شعار «مرگ بر دیکتاتور» در تجمع دانشجویان


دانشجویان هوادار تحکیم وحدت روز یکشنبه در دانشگاه تهران تجمع کردند. (عکس: فارس)
دانشجویان هوادار تحکیم وحدت روز یکشنبه در دانشگاه تهران تجمع کردند. (عکس: فارس)

دانشجويان هوادار دفتر تحکيم وحدت ظهر روز يک‌شنبه در دانشگاه تهران تجمع کردند و شعارهايی چون «اتحاد، اتحاد»، «دانشجو می‌ميرد، ذلت نمی‌پذيرد»، «مرگ بر ديکتاتور» و «محمود احمدی‌نژاد، عامل تهديد و فشار» سر دادند.



پيش از اين دفتر تحکيم وحدت در اطلاعيه‌ای از تمامی دانشجويان دعوت کرده بود به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو يک‌شنبه ساعت ۱۲ ظهر در مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران در تجمعی به نام «دانشگاه، فرياد آزادی» شرکت کنند.


ميلاد اسدی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، در گفت‌وگو با راديو فردا (از محل برگزاری تجمع در دانشگاه تهران) در مورد چگونگی آغاز اين تجمع می‌گويد: «طبق بيانيه دفتر تحکيم وحدت، قرار بود صبح يک‌شنبه در دانشگاه تهران جمع شويم. برخی دانشجويان فعال و عضو انجمن اسلامی دانشگاه‌های ديگر از جمله خواجه نصير، علامه، پلی‌تکنيک، صنعتی شريف، عباسپور، علم و صنعت و رجايی نيز به ما پيوستند.»


خبرگزاری فارس روز يک‌شنبه گزارش داد: «تعدادی از هرج و مرج طلبان طيف علامه درب ۱۶ آذر دانشگاه تهران را شکستند.»


ميلاد اسدی در واکنش به اين خبرمی‌گويد: «تعدادی از دانشجويان که دير رسيده بودند با ممانعت حراست دانشگاه و نيروهای امنيتی روبه‌رو شده و پشت درهای بسته مانده بودند. آنها به سمت درب ۱۶ آذر حرکت کرده و فشار دانشجويان از داخل محوطه و آنهايی که بيرون مانده بودند باعث شد شکافی ايجاد شود و دانشجويان به داخل دانشگاه بيايند.»



دانشجويان هوادار تحکيم وحدت در تجمع خود در دانشگاه تهران شعارهايی چون «اتحاد، اتحاد»، «دانشجو می‌ميرد، ذلت نمی‌پذيرد»، «مرگ بر ديکتاتور»، «محمود احمدی‌نژاد، عامل تهديد و فشار» سر دادند.

اسدی با اشاره به اين که چنين حادثه‌ای نشان از«اسقبال گسترده دانشجويان از اطلاعيه دعوت تحکيم وحدت» است درج چنين خبری را در خبرگزاری فارس «اتهامات نادرست به دليل عدم پذيرش چنين تجمعی از سوی دستگاه حاکم» دانست.


ميلاد اسدی با بيان اين مطلب که حدود سه يا چهارهزارنفر در اين تجمع شرکت کرده‌اند تاکيد کرد که سعی می‌کنند تجمع آنها بدون اغتشاش و آشوب باشد.


در ادامه تجمع دانشجويان هوادار تحکيم وحدت- طيف علامه- مهدی عربشاهی، دبير سياسی شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، به عنوان اولين سخنران، برای حاضرين به سخنرانی پرداخت.


او با اشاره به آن چه که «اذيت و آزار فعالان کرد و ترک» خواند خواستار آزادی «فرزاد کمانگر» (معلم در شهر کامياران که به اتهام محاربه محکوم به اعدام شده است) از زندان شد.


مهدی عربشاهی از«لزوم آزادی و رعايت حقوق بشر برای تمام ايرانيان» سخن گفت و به «زندانی کردن دانشجويان و بازنشسته کردن اساتيد دگرانديش» اعتراض کرد. او تاکيد کرد که دانشجويان از آن چه که «انقلاب فرهنگی دوم» خواند جلوگيری خواهند کرد.


آقای عربشاهی هم چنين با اشاره به اين که محمود احمدی‌نژاد ریيس جمهوری اسلامی ايران «سعی دارد خود را در دانشگاه محبوب نشان دهد» گفت: «احمدی‌نژاد در بين دانشجويان محبوبيتی ندارد، زيرا برای کشور جز ويرانی به بار نياورده است.»


او در پايان صحبت‌های خود با يادی از «شهدای دانشجو» چون «عزت ابراهيم‌نژاد»، «شريعت رضوی»، و«اکبر محمدی» اعلام کرد: «دانشجويان خواهان آزادی هستند.»



محمد خاتمی قرار بود روز هفدهم آذر در مراسمی در دانشگاه تهران سخنرانی کند، اما به علت پاره‌ای ملاحظات و آن چه که جلوگيری از بروز تداخل و سوء‌استفاده‌های احتمالی گزارش شده اين مراسم به روز ۲۵ آذر موکول شده است.

در همین حال سخنرانی آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو، در دانشگاه علم و صنعت تهران لغو شده است.


هنوز دليلی برای لغو مراسمی که قرار بود با حضور آيت الله خامنه‌ای برگزار شود اعلام نشده است.


در همين حال، روز گذشته تجمعی به دعوت بسيج دانشجويی در مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد و گروه ديگری از دانشجويان نيز در حاشيه آن حضور يافتند.


به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ایسنا)، در اين گردهمايی، دانشجويان طرفدار بسيج دانشجويی در حمايت از محمود احمدی‌نژاد و عليه آمريکا شعار می‌دادند و گروهی ديگر که عکس‌هايی از محمد خاتمی، ریيس جمهوری سابق، را در دست داشتند در حاشيه مراسم شعار می‌دادند.


محمد خاتمی قرار بود روز هفدهم آذر در مراسمی در دانشگاه تهران سخنرانی کند، اما به علت پاره‌ای ملاحظات و آن چه که جلوگيری از بروز تداخل و سوء‌استفاده‌های احتمالی گزارش شده اين مراسم به روز ۲۵ آذر موکول شده است.


XS
SM
MD
LG