لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۱

وزارت خارجه ایران بی‌سفیر بودن سفارتخانه‌‌ها را تکذیب کرد


عباس عراقچی، سخنگو و معاون وزارت امور خارجه ایران
عباس عراقچی، سخنگو و معاون وزارت امور خارجه ایران
در واکنش به گزارشی مبنی بر بی‌سفیر ماندن تعداد زیادی از سفارتخانه‌های کشور، سخنگوی وزارت امور خارجه «هرگونه موج يا حرکت ويژه‌» درباره بازگشت سفرای ايران از کشورهای خارجی به تهران را رد کرد.
عباس عراقچی در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه، ۲۲ مرداد، خود اخبار مربوط به حضور نداشتن ۵۰ سفير جمهوری اسلامی ايران در کشور محل ماموريت خود را «نادرست» خوانده و گفت: «هيچ سفارتخانه يا سرکنسولگری ايران بدون سفير يا کنسول نيست.»
نايب رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس روز يک‌شنبه، ۲۰ مرداد، گفته بود که در حال حاضر ۵۰ سفارتخانه و نمايندگی ايران در کشورهای مختلف بدون سفير مانده‌اند.
منصور حقيقت‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنيم در اين باره گفت: «بايد روابط‌مان با برخی کشورها اصلاح شود و دفاتر و نمايندگی‌های کشورمان نيز بايد غنی از نيروی انسانی شود، چرا که در حال حاضر ۵۰ نمايندگی جمهوری اسلامی در خارج‌کشور با سرپرست اداره می‌شود و توقع داريم‌که اين دفاتر دارای سفير قطعی شوند.»
منابع خبری در ايران نيز، ۱۴ مرداد، خبر داده بودند که وزارت خارجه در اواخر دولت احمدی‌نژاد برای حدود ۵۰ نفر از سفرای فعلی حکم خاتمه ماموريت صادر کرده است.
در واکنش به اين گزارش‌ها و اظهارنظرها، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز ۱۶ مرداد به خبرگزاری فارس گفت که «در حال حاضر هيچ سفارتخانه‌ای در خارج از کشور بدون سفير نيست».
به گزارش خبرگزاری فارس، عباس عراقچی بازگشت اين تعداد از سفرا را «روال طبيعی اداری» دانسته و گفته بود که امسال اين نقل و انتقال‌ها با آغاز به کار دولت جديد همزمان شده است.
آقای عراقچی يادآور شده بود که در ارتباط با سفرا «از وزارت امور خارجه خواسته شد روال معمول کار خود را انجام داده و منتظر تغيير دولت نباشد».
او روز سه‌شنبه گفت که در اين روند با دفتر حسن روحانی، رئيس جمهور جديد، هم هماهنگ شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با تکرار همين موضع گفت: «دوره ماموريت سفرا و ديپلمات‌های کشورمان سه ساله است و هر سال نيز ماموريت نزديک به ۴۰ نفر از آنان به پايان می‌رسد.»
XS
SM
MD
LG