لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

احمد جنتی: چرا دو نفر دیگر از سران فتنه آزادند


احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان
احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان

احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، با تاکيد بر اينکه مجازات ميرحسين موسوی و مهدی کروبی «اعدام» بوده، از آزاد بودن «دو نفر ديگر از سران فتنه» انتقاد کرده است.

آقای جنتی که ظهر روز جمعه، ۲۵ مهر، در برنامه «شناسنامه» تلويزيون دولتی ایران شرکت کرده بود، گفته چرا افرادی که خواستار آزادی کانديداهای معترض به نتايج انتخابات سال ۸۸ هستند، اين سوال را نمی‌پرسند که «چرا دو نفر ديگر از سران فتنه بايد آزاد باشند؟»

دبير شورای نگهبان نام این دو نفر را نبرده اما گفته است: «يکی از آنها که همين طور دارد راه می‌رود و زيرآبی می‌رود و راه دو نفر ديگر را ادامه می‌دهد».

به نظر می‌آيد محمد خاتمی، ریيس جمهوری پیشین ايران، يکی از افرادی است که مد نظر آقای جنتی است. بسياری از اصولگرايان و نمايندگان مجلس از آقای خاتمی به عنوان يکی ديگر از «سران فتنه» نام می‌برند.

از جمله ۱۰ نماينده مجلس شورای اسلامی تيرماه امسال و در تذکری کتبی خطاب به مصطفی پورمحمدی، وزير دادگستری، خواستار «اجرای حکم ممنوع‌التصوير، ممنوع‌الخروج و ممنوع‌البيان بودن محمد خاتمی توسط قوه قضائيه شدند».

در اخبار و گزارش‌های متعدد، از اکبر هاشمی رفسنجانی، ریيس مجمع تشخيص مصلحت نظام يا مهدی هاشمی، فرزند او نيز به عنوان ديگر سران فتنه نام برده می‌شود.

احمد جنتی در برنامه شناسنامه گفته است: «بايد اعتراض شود که چرا اين افراد دستگير نشدند نه اين که چرا آن دو نفر در حصر هستند. اين اعتراض به جا است و حق هم هست و جوابی ندارد».

او افزوده است: درباره «يکی ديگر از سران فتنه هم به من گفتند ۲۰ هزار صفحه پرونده دارد و جرم او هم واضح واضح است و مدتی فراری بود و بعد هم برگشت. چرا اين تا حالا مانده است؟»

به گفته آقای جنتی، «اعتراض به اين مسائل به جا و درست است» و «خدا می‌داند رسيدگی به اين پرونده تا چه زمانی قرار است ادامه يابد. تا زمان ظهور ادامه پيدا می‌کند».

«حکم سران فتنه اعدام بود»

دبير شورای نگهبان در بخش ديگری از سخنانش تاکيد کرده که «بر سر سران فتنه منت گذاشته شده» و افزوده است: «اگر بنا به محاکمه اينها بود هيچ قاضی عادل و آگاهی جزء حکم اعدام برای آنها صادر نمی‌کرد».

آقای جنتی گفته است: «در هيچ کشوری با افرادی که در مقابل نظام می‌ايستند - نه در مقابل ریيس جمهور يا وزير يا قاضی بلکه در مقابل نظام ايستادند - اين گونه رفتار نمی‌شود».

وی افزوده که اين «منت و تخفيف» به دليل «لطف و مهربانی اسلامی» بوده است وگرنه «هر جای ديگر اينها را درجا اعدام می‌کردند».

علی مطهری، نماينده تهران در مجلس نيز پيش از اين نقل قول مشابهی از رهبر جمهوری اسلامی را رسانه‌ای کرده بود.

آقای مطهری گفته بود که آيت‌الله علی خامنه‌ای در پاسخ به او که خواستار محاکمه و تعيين تکليف آقايان موسوی و کروبی شده بود، گفته که «جرم اينها بزرگ است» و «اگر اينها محاکمه شوند حکم‌شان خيلی سنگين خواهد بود و قطعا شما راضی نخواهيد بود؛ ما اکنون به اينها ملاطفت کرده‌ايم».

رهبر جمهوری اسلامی و مقام‌های سياسی و فرماندهان نظامی حامی او، از جنبش اعتراضی پس از انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ به عنوان «فتنه» نام می‌برند.

XS
SM
MD
LG