لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۲

«بازداشت ۲۰ نفر» از مدیران میانی دولت احمدی‌نژاد به علت تخلف مالی


محمود علوی، وزیر اطلاعات
محمود علوی، وزیر اطلاعات

محمود علوی، وزير اطلاعات ايران، از بازداشت «۲۰ نفر از مديران ميانی» دولت محمود احمدی‌نژاد در ارتباط با «پرونده تخلفات مالی» خبر داده است.

آقای علوی در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) که روز دوشنبه ۱۷ آذر منتشر شده، افزوده است که «اين تخلفات مربوط به سال ۱۳۸۹ تا پايان سال ۱۳۹۱ است که از اواخر سال گذشته متوجه اين تخلفات شديم و آن را کشف کرديم».

وزير اطلاعات ایران گفته که اين وزارتخانه در اواخر سال ۱۳۹۲ متوجه اين مسئله شد «که همچنان ادامه داشت و آن را کشف و اشراف اطلاعاتی روی آن پيدا کرديم و نفرات آن شناسايی شدند».

محمود علوی در عين حال افزوده که در حال حاضر «تنها سه نفر» از ۲۰ فرد دستگیر شده همچنان در بازداشت هستند اما «۳۰ نفر نيز برای مصاحبه دعوت شده‌اند تا نقش و ميزان تاثير آنان در تخلف مالی را بدانيم».

وزير اطلاعات ایران همچنين از «بازگرداندن عمده آنچه از بيت‌المال مورد تعدی قرار گرفته بود» خبر داده و گفته است که «در حال بازگرداندن آن مقدار کم باقی مانده هستيم».

با وجود اين، آقای علوی توضيحی درباره مبلغ فساد مالی رخ داده و سازمان‌هايی که درگیر آن بوده‌اند، ارائه نکرده و گفته است که «گاهی رسانه‌ای کردن برخی موارد به جای اثر مثبت، اثر منفی بر فرآيند سرمايه گذاری و امنيت اقتصادی می‌گذارد».

تحلفات و فسادهای مالی در جمهوری اسلامی به يکی از موضوعات روز رسانه‌ها و فضای سياسی ايران تبديل شده است.

در آخرين نمونه، علی طيب‌نيا، وزير امور اقتصادی و دارايی، ‌روز ۱۵ آذر از کشف يک «فساد مالی» در شبکه بانکی کشور با تخلفاتی به ارزش ۱۲ هزار ميليارد تومان، خبر داد و گفت که متهمان اين پرونده بازداشت شده‌اند.

علی لاريجانی، ریيس مجلس شورای اسلامی نيز روز دوشنبه در همايشی به نام «ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد»، گفته است: «به هم‌ريختگی در کار کشور در دولت قبل به وفور ديده می‌شد، اما دولت فعلی که قبول دارد اين مسئله را، بايد جلوی به هم ريختگی‌ها را بگيرد، بايد اقدامات اجرايی انجام دهد».

به گزارش خبرگزاری مهر، صادق لاريجانی، ریيس قوه قضائيه، نيز در همين همايش گفته که «فساد با حرف و برخورد قضايی قابل رفع نيست بلکه دستگاه‌های اجرايی با نظارت و بازرسی‌های قوی و پيشگيری بايد از بروز فساد جلوگيری کنند».

در همين سمينار، پيام علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم خوانده شد که در آن اين سوال طرح شده است که «اين سمينار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای بکند؟»

آقای خامنه‌ای در پيام خود افزوده است: «مگر وضعيت برای شما مسئولان سه قوه روشن نيست؟ توقع من از آقايان محترم اين است که چه با سمينار و چه بدون آن، تصميمات قاطع و عملی بدون هرگونه ملاحظه‌ای بگيرند و اجرا کنند».

XS
SM
MD
LG