لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۵

علی جنتی معرفی خود به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را تایید کرد


علی جنتی، وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
علی جنتی، وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
علی جنتی تاييد کرده که معرفی‌اش به عنوان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت آينده توسط حسن روحانی، ریيس جمهوری منتخب، به مجلس «قطعی» شده است.
آقای جنتی پسر احمد جنتی، دبير شورای نگهبان و يکی از امامان جمعه تهران است.
او به روزنامه اصلاح‌طلب «بهار» گفته که در حال نوشتن برنامه‌هايش است و ابراز اميدواری کرده که واکنش هنرمندان و اهالی فرهنگ به وزارتش «مثبت» باشد.
رسانه‌های ايران می‌گويند که علی جنتی ديدگاه‌های متفاوتی با پدر خود در حوزه‌های مختلف دارد و به طيف سياسی اکبر هاشمی رفسنجانی نزديک است.
آقای جنتی در ادامه مصاحبه‌اش گفته که «مسائل فکری، موروثی نيست» و افزوده که خود را «موظف» به تحقق شعارها و وعده‌های حسن روحانی در حوزه فرهنگ می‌داند.
او گفته «فراجناحی» کار می‌کند و ابراز اميدواری کرده تا با ديدگاه‌هايی که در حوزه‌های موسيقی، هنر و سينما دارد، فضای فرهنگی و هنری کشور «تلطيف» شود تا «هنرمندان بتوانند بهتر تنفس کنند.»
پسر احمد جنتی وعده داده که همکارانش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از بين کسانی انتخاب می‌کند که «به نظام و ولايت‌فقيه اعتقاد داشته و ملتزم عملی به اسلام باشند و در کنار آن کارآيی و تخصص‌شان احراز شده باشد.»
او در عين حال تاکيد کرده که نظراتش با «ديدگاه‌های موجود حاکم بر وزارتخانه» فرهنگ و ارشاد اسلامی متفاوت است.
گمانه‌زنی‌های پيشين از معرفی احمد مسجد جامعی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت محمد خاتمی به مجلس توسط حسن روحانی حکايت می‌کرد.
حتی آقای خاتمی يک بار در جمع تعدادی از هنرمندان، اعلام کرد که آقای مسجد جامعی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت آينده است.
روزنامه کيهان و ديگر رسانه‌های نزديک به جناح اصولگرا، به شدت عليه اين سخنان محمد خاتمی موضع گرفتند و با منتفی شدن اين مسئله، رئيس جمهور سابق هم حرف خودش را پس گرفت.

سابقه علی جنتی
علی جنتی در هر سه دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد، دارای مسئوليت‌هايی در وزارت‌خانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور و وزارت امور خارجه بود.

او در سال ۱۳۶۸ به عنوان استاندار خراسان انتخاب شد اما از ابتدای دهه ۷۰ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفت و معاون امور بين‌الملل اين وزارتخانه شد.

با روی کار آمدن دولت محمد خاتمی، علی جنتی به سفارت ايران در کويت رفت و تا پايان دولت مشهور به اصلاحات در آنجا باقی ماند.
پس از آنکه مصطفی پورمحمدی به عنوان اولين وزير کشور در دولت محمود احمدی‌نژاد انتخاب شد، آقای جنتی مسئوليت معاونت سياسی اين وزارتخانه را بر عهده گرفت اما تنها يک سال بعد و در آستانه انتخابات مجلس خبرگان و شوراها در سال ۸۵ برکنار و يک بار ديگر به سفارت ايران در کويت منصوب شد.
او تا سال ۸۹ که برکنار شد و به تهران بازگشت، در سفارت جمهوری اسلامی ايران در کويت کار می‌کرد.
در همين حال ۴۷ نماينده مجلس شورای اسلامی هم در نامه‌ای به ریيس جمهوری منتخب از او خواستند، روح‌الله بيگی ئيلانلو، ریيس فراکسيون احياء موقوفات، منزلت امام زادگان و مساجد مجلس را به عنوان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب کند.

آخرین گمانه‌زنی‌ها
يک روز قبل از تایید علی جنتی، محمدعلی نجفی، عضو شورای شهر تهران نيز از انتخاب خود به عنوان وزير آموزش و پرورش دولت آينده خبر داده بود.
خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، و روزنامه قانون هم آخرين گمانه‌زنی‌ها از ترکيب احتمالی کابينه را منتشر کردند.
در اين فهرست‌ها، نام علی جنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، سيدمحمود علوی در وزارت اطلاعات‌، علی ربيعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی‌، سيدحسن هاشمی ‌در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی‌، محمدعلی نجفی در وزارت آموزش و پرورش‌، محمدجواد ظريف در وزارت امور خارجه‌، محمود حجتی در وزارت جهاد و کشاورزی‌، چيت چيان در وزارت نيرو‌، بيژن نامدار زنگنه در وزارت نفت‌ و عباس آخوندی در وزارت مسکن و شهرسازی مشترک است.
گفته می‌شود محمد فروزنده، ریيس بنياد مستضعفان و جانبازان به عنوان دبير شورای عالی امنيت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جايگزين سعيد جليلی خواهد شد و اسحاق جهانگيری، وزير اسبق صنايع و معادن به عنوان معاون اول رئيس جمهور انتخاب می‌شود.
محمدرضا تابش از نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس هم به ايسنا گفته است: «تصورم اين است کابينه تا روز مراسم تحليف آماده نشود اما آقای روحانی نمی‌خواهد از کل زمانی قانونی دو هفته‌ای بعد از مراسم تحليف برای معرفی کابينه استفاده کند.»
XS
SM
MD
LG