لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۵

تاکید لاریجانی بر «روابط نزدیک» و دوستی با عربستان سعودی


علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران
علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران
چهار روز پس از آن که وزير خارجه ايران در عمان از عربستان سعودی دعوت کرد تا برای حل مشکلات منطقه به ایران دست همکاری بدهد، رئيس مجلس ایران نيز در همین کشور بر «روابط نزدیک» ایران و عربستان تاکید کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر ایران، علی لاريجانی روز جمعه، ۱۵ آذر، در پايان سفر خود به عمان گفت که «عربستان از کشورهای مهم منطقه است و ما از گذشته با اين کشور روابط نزديکی داشته‌ايم».
با وجود اين، آقای لاريجانی گفت که «ممکن است در بعضی امور اختلاف نظر نيز وجود داشته باشد، اما روی اتحاد و مودت اسلامی حساب باز می‌کنيم که هيچ چيز جای آن را نخواهد گرفت».
رئيس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمايت کشورهای منطقه مانند عربستان و کويت از صدام حسين در جنگ با ايران افزود: «حتی در جنگ صدام با ايران که برخی کشورهای عربی از صدام حمايت کردند ما پس از جنگ انتقام نگرفتيم و زمانی که صدام به کويت حمله کرد ما از کويت حمايت کرديم، لذا ايران يک نگاه بلندمدت برای ثبات و امنيت منطقه دارد.»
ايران و عربستان سعودی از کشورهای بانفوذ در خاورميانه هستند، اما روابط اين دو کشور در سال‌های اخير و درباره موضوعاتی مانند برنامه اتمی تهران و بحران سوريه دچار تنش شده است.

حکومت ايران، در کنار روسيه، بزرگ‌ترين حامی دولت بشار اسد در سوريه بوده، اما عربستان سعودی از مخالفان دولت سوريه حمايت می‌کند.
سخنان رئیس مجلس ایران درباره رابطه با کشورهای عربی خلیج فارس و به‌ویژه عربستان پس از آن ایراد شده است که محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، نیز هفته گذشته به قطر، کويت و عمان سفر کرد و خواستار بهبود روابط با کشورهای منطقه شد.
آقای ظریف اگرچه بر «وجود پاره‌ای اختلاف نظرها» تاکيد کرد، اما گفت که «لازم است بر مشترکات تاکيد کنيم».
آقای ظريف همچنين از عربستان سعودی دعوت کرد تا «در مسير استقرار صلح و ثبات در منطقه» با ايران همکاری کند.
وزير خارجه ايران نیز همچون علی لاریجانی عربستان سعودی را کشوری مهم در منطقه خاورميانه و جهان اسلام برشمرد و برای سفر به رياض ابراز تمايل کرد.
محمدجواد ظريف با بيان اين که انجام اين سفر به هماهنگی‌ها ميان دو طرف بستگی دارد، بر ضرورت گسترش روابط دوجانبه ميان ايران و عربستان سعودی تاکيد کرد.
وزير امور خارجه ايران همچنين از عزم خود برای سفر قريب‌الوقوع به امارات متحده عربی خبر داد.
مقام‌های ارشد عمان، کويت و قطر نيز در اين سفر از گسترش روابط با ايران و حل اختلافات استقبال کردند.
اما علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی، که هم‌اکنون از عربستان سعودی به عنوان کشوری مهم نام می‌برد، پيش از اين بارها از اين کشور انتقاد کرده بود.
آقای لاريجانی از جمله در ارديبهشت سال ۹۱ گفت که «بحرين لقمه‌ای نيست که به سادگی از حلقوم عربستان پايين برود» و در آذر ۸۸ هم گفته بود که آمريکا و عربستان «بايد پاسخ‌گوی ربوده شدن» شهرام اميری باشند.
شهرام اميری از متخصصان مرتبط با وزارت دفاع ايران بود که در سفر حج به عربستان در خرداد ۱۳۸۸ ناپديد شد و حدود ۱۳ ماه بعد پس از مراجعه به دفتر حافظ منافع ايران در آمريکا به ايران بازگشت.
XS
SM
MD
LG