لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۵

انتقاد دوباره مطهری از حصر «غیرقانونی» موسوی و کروبی


علی مطهری
علی مطهری

به‌رغم جواب گرفتن از رهبر جمهوری اسلامی درباره حصر رهبران جنبش سبز، علی مطهری، نماینده مجلس ایران، بار دیگر حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی را «مغایر با قانون» دانست و خواستار برگزاری دادگاه برای آنها شد.

نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی می‌گويد که «مصلحت کشور اقتضا می‌کند» که ميرحسين موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی آزاد شوند، زيرا به گفته او «اگر در شرايط حاضر اتفاقی برای آنها رخ دهد و يکی از آنها از دنيا برود غده چرکينی در نظام اسلام پايه‌گذاری می‌شود».

وب‌سايت کلمه روز جمعه، ۲۱ شهريور، گزارش داد که آقای مطهری در يک نشست دانشجويی بار ديگر پيشنهاد داده که اين سه نفر، محمود احمدی‌نژاد و «ديگر عوامل فتنه که سهوا يا عمدا در فتنه نقش داشتند»، در يک «دادگاه علنی محاکمه شوند».

نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی گفته است که «عدالت بايد رعايت شود و همه به حکم دادگاه تمکين کنند» و افزوده است: «اين که بگوييم اينها فتنه‌گر و خائن هستند نمی‌شود. اين که اجازه صحبت به آنها ندهيم را روشی درست نمی‌دانم.»

علی مطهری پس از حوادث بعد از انتخابات رياست جمهوری در سال ۸۸ تاکنون همواره تاکيد کرده که محمود احمدی‌نژاد نيز در شکل‌گيری «فتنه» نقش داشته و بايد در کنار ميرحسين موسوی و مهدی کروبی محاکمه شود.

رهبر جمهوری اسلامی و تعدادی ديگر از مسئولان جمهوری اسلامی از اعتراضات به اعلام پيروزی محمود احمدی‌نژاد که به «جنبش سبز» مشهور شد، به عنوان «فتنه» نام می‌برند.

آقای مطهری در عين حال با انتقاد از حبس خانگی دو نامزد معترض به نتايج انتخابات دهم رياست جمهوری بدون برگزاری دادگاه و حکم قضايی، خواستار تعيين تکليف اين موضوع شده است.

علی مطهری روز يک‌شنبه، هشتم تير، به خبرآنلاين گفته بود که در ديداری با رهبر جمهوری اسلامی، آيت‌الله علی خامنه‌ای به او گفته است که «جرم» مهدی کروبی و ميرحسين موسوی «بسيار بزرگ» است و در صورت محاکمه اين دو «حکم سنگينی» در انتظارشان خواهد بود.

به گفته آقای مطهری، رهبر جمهوری اسلامی اين پاسخ را به درخواست او برای محاکمه رهبران معترضان به نتايج انتخابات سال ۸۸ بيان کرده است.

نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی توضيح داد که آقای خامنه‌ای در پاسخ به او گفت: «من قبلا درباره بصيرت صحبت کرده‌ام و اين که نبايد راه شهدا و راه انقلاب را گم کنيم. جرم اينها بزرگ است و اگر امام بودند شديدتر برخورد می‌کردند. اگر اينها محاکمه شوند حکمشان خيلی سنگين خواهد بود و قطعا شما راضی نخواهيد بود. ما اکنون به اينها ملاطفت کرده‌ايم.»

آقای مطهری در سخنرانی اخير خود نيز گفته است که «بنده اصل ولايت فقيه را قبول دارم و ايشان [خامنه‌ای] را يک رهبر موفق می‌دانم، اما ممکن است در برخی مسائل نظرم با ايشان يکی نباشد و راجع به مقطع سال ۸۸ ابهام و سوال دارم که اشکالی ندارد.»

به نوشته وب‌سایت کلمه که اخبار مربوط به میرحسین موسوی را پوشش می‌دهد، در حالی ۱۳۰۰ روز از حصر آقای موسوی، مهدی کروبی و خانم زهرا رهنورد می‌گذرد که هنوز هیچ نهاد رسمی و قانونی در کشور مسئولیت حبس آنان را بر عهده نگرفته است.

XS
SM
MD
LG