لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۷

آغاز راهپیمایی عظیم «اتحاد» در پاریس


تظاهرات صدها هزار نفر به یاد قربانیان حملات اخیر در مارسی
تظاهرات صدها هزار نفر به یاد قربانیان حملات اخیر در مارسی

در حاليکه القاعده يمن، فرانسه را به «حملات» تروریستی بيشتر تهديد کرده، صدها هزار نفر از مردم پاريس، روز یک‌شنبه اقدام برگزاری راهپيمايی عظيمی کردند که به ياد قربانيان حملات و گروگان‌گيری‌های اخير اين شهر برگزار می‌شود.

گفتگوی الهه روانشاد با رضا معینی، از گزارشگران بدون مرز در مورد تظاهرات پاریس
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:04 0:00
لینک مستقیم

رسانه‌های فرانسوی و خبرگزاری‌های بین‌المللی از حضور رهبران کشورهای مختلف جهان در راهپیمایی عصر روز یکشنبه ۲۱ دی در پاریس خبر می‌دهند.

روزنامه‌های لوموند و لوفیگارو از آماده‌باش بی‌سابقه امنیتی در فرانسه و حضور هزاران مامور ویژه پلیس، ژاندارمری و ارتش فرانسه برای تامین امنیت راهپیمایی پاریس خبر داده‌اند.

برنارد کازنوو، وزیر کشور فرانسه گفته که سطح تدابیر امنیتی در این کشور به بالاترین حد رسیده و حتی تک‌تیراندازهای پلیس روی پشت‌بام ساختمان‌های پاریس مستقر شده‌اند تا امنیت شرکت‌کنندگان در راهپیمایی را تامین کنند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا و تعدادی دیگر از رهبران کشورهای اروپایی نیز قرار است در راهپیمایی یکشنبه شرکت کنند.

از خاورمیانه نیز حضور همزمان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در این راهپیمایی، توجه رسانه‌های فرانسه را به خود جلب کرده‌است.

در آستانه راهپیمایی، مانوئل ولس، نخست وزیر فرانسه در اشاره‌ای به قربانیان حملات اخیر، گفته‌است: «ما همه شارلی هستیم؛ ما همه پلیس هستیم؛ ما همه یهودیان فرانسه هستیم.»

روز شنبه نيز، صدها هزار نفر در شهرهای مختلف فرانسه به ياد کارتونيست‌ها و کارکنان هفته‌نامه شارلی ابدو و ديگر قربانيان حملات اخير در اين کشور، راهپيمايی سکوت برگزار کردند.

در پاريس، ميدان جمهوری (رپوبليک) اين شهر به محل تجمع دائم مردمی تبديل شده که با در دست داشتن قلم، روشن کردن شمع و قرار دادن گل در نقاط مختلف شهر، ياد قربانيان را گرامی می‌دارند.

پارچه‌ها و کاغذهايی که روی آنها عبارت «من شارلی هستم» نوشته شده در دستان مردم پاريس و در نقاط مختلف شهر نصب شده است. شبکه اجتماعی توييتر اعلام کرده که هشتگ اين عبارت به يکی از پرکاربردترين هشتگ‌ها در تاريخ اين شبکه تبديل شده است.

تصاویری از راهپیمایی روز یک‌شنبه در پاریس:

تهدید جدید القاعده یمن علیه فرانسه

آمادگی فرانسه برای راهپيمايی روز يکشنبه در حالی است که شاخه يمن گروه القاعده، اين کشور را به حملات بيشتر تهديد کرده است.

خبرگزاری فرانسه از پيامی ويدئويی خبر داده که توسط حارث النظری، از رهبران القاعده يمن خوانده و در آن خطاب به فرانسه آمده است: «برای شما بهتر است که دست از دشمنی عليه اسلام برداريد تا شايد در امنيت زندگی کنيد. اما اگر همچنان به برپا کردن جنگ اصرار داشته باشيد، منتظر اتفاقات جديد باشيد.»

گزارش‌ها حاکی است که دست‌کم يک برادر از دو برادر کواشی که با حمله به هفته‌نامه شارلی ابدو، ۱۰ تن از کارکنان اين هفته‌نامه طنز و دو مامور پليس را به قتل رساندند، با القاعده يمن در ارتباط بوده است.

اين دو برادر روز جمعه ۱۹ دی و در عمليات پليس ضد تروريستی فرانسه کشته شدند.

حمله به دفتر یک روزنامه در آلمان

هفته‌نامه طنز شارلی ابدو، به کشيدن کارتون‌های پيامبران و ترسیم کاریکاتورهایی با مضمون مقدسات تمام اديان و سياست‌مداران فرانسوی مشهور است.

خبرگزاری رويترز گزارش داده که ساختمان يک روزنامه آلمانی در شهر هامبورگ که پس از حمله به هفته‌نامه شارلی ابدو، کارتون‌های اين مجله را در همبستگی با آن منتشر کرده بود، هدف حمله آتش‌زا قرار گرفته است.

يک سخنگوی پليس هامبورگ گفته که بامداد یک‌شنبه يک ماده آتش‌زا به داخل دفتر روزنامه هامبورگر مورگن‌پست پرتاب شد که اسناد درون اين روزنامه را به آتش کشيد.

او افزوده که در جريان اين واقعه به کسی آسيب نرسيد و دو نفر در نزديکی محل حادثه، به خاطر داشتن رفتارهای غير معمولی بازداشت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG