لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۷

سه اقتصاددان آمریکایی برنده نوبل اقتصاد سال ۲۰۱۳ شدند


سه اقتصاددان آمريکايی برنده جايزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۱۳ شدند. هيات داوری جايزه نوبل اقتصاد اعلام کرده که لارس پيتر هانسن، يوگن فاما و رابرت شيلر، اين جايزه را به خاطر کار مجدانه بر روی روندهای نقطه‌ای در بازارها به خود اختصاص دادند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آکادمی سلطنتی علوم سوئد روز دوشنبه،۲۲ مهر، اعلام کرد که اين سه نفر «پايه کار خود را بر روی درک کنونی از ارزش دارايی‌ها گذاشتند. اين کار متکی بر بخش نوسانات در ريسک و نگرش ريسکی، تعصبات رفتاری و اصطکاک بازار است.»
لارس پيتر هانسن، ۶۱ ساله و يوگن فاما، ۷۴ ساله، هر دو استاد دانشگاه شيکاگو و رابرت شيلر، ۶۷ ساله، استاد دانشگاه ييل است.
جايزه نوبل اقتصاد به خاطر کار بر روی ارزش دارايی‌ها، سهام و اوراق قرضه و ادامه تاثير بحران بازارهای سرمايه در اواخر دهه گذشته بر اقتصاد جهانی، به اين سه استاد دانشگاه اهدا شده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:03 0:00
لینک مستقیم

اين جايزه همچنين به علت کشف نتايج «متناقض و اعجاب‌آور» که دشواری‌های قيمت‌گذاری روی سهام، اوراق قرضه و ديگر دارايی‌ها را نشان می‌دهد، به هانسن، فاما و شيلر رسید.
به گفته آکادمی سلطنتی علوم سوئد، «هيچ راهی برای پيش‌بينی قيمت سهام و اوراق قرضه در روزها و هفته‌های پيش رو وجود ندارد اما پيش‌بينی خط سير اين قيمت‌ها در دوره‌های بلندتر زمانی مانند سه تا پنج سال آينده کاملا امکان پذير است.»
رابرت شيلر، سخنرانی کوتاهی بعد از دريافت جايزه داشت و در آن گفت: «سرمايه، پيکره‌ای از دانش دارد که به درد جامعه می‌خورد.»

به گفته آقای شيلر، بحران کنونی در اقتصاد جهان، «انعکاسی از اشتباهات و عيوب سيستم‌های مالی ماست که ما هم‌اکنون در حال کار برای اصلاح آنها هستيم.»
اين اقتصاددان برنده جايزه نوبل افزود که «سرمايه، تمدن‌های مدرن را پيش می‌برد» و گفت: «من بيشتر می‌خواهم گسترش سرمايه‌داری را ببينم تا اينکه به بشريت خدمت کنم.»
رابرت شيلر، لارس پيتر هانسن و يوگن فاما، مشترکا جايزه حدودا هشت ميليون کرونی آکادمی علوم سلطنتی سوئد، حدود يک ميليون و ۲۰۰ هزار دلار، را بين خود تقسيم خواهند کرد.
جايزه اقتصاد، تنها جايزه نوبل است که توسط آلفرد نوبل، دانشمند سوئدی و بنيان‌گذار بنياد نوبل، پيش‌بينی نشده بود. بانک مرکزی سوئد در ۱۹۶۸ و به مناسبت گذشت سومين قرن تاسیس خود، اين جايزه را بنيان گذاشت و در سال ۱۹۶۹ نخستين جايزه اقتصاد نوبل اهدا شد.

بقيه جوايز نوبل از سال ۱۹۰۱ تاکنون بی‌وقفه اهدا شده‌اند.
XS
SM
MD
LG