لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۳

درخواست «اقدام فوری» برای نجات شش زندانی کرد در ایران


سازمان عفو بين‌الملل با اشاره به اعتصاب غذا و شرايط وخيم نگهداری شش زندانی کرد سنی در ايران در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه منتشر شد از احتمال اعدام آنها خبر داده و خواستار «اقدام فوری» برای نجات آنها شده است.
عفو بين‌الملل که بزرگ‌ترين سازمان غير دولتی مدافع حقوق بشر در جهان است، با صدور بيانيه‌ای در روز پنج‌شنبه، ۲۱ آذر، از همگان دعوت کرد تا با ارسال نامه به دفتر رهبر و رئيس قوه قضائيه جمهوری اسلامی تا پيش از روز ۲۳ دی‌ماه از آنها بخواهند حکم اعدام اين شش زندانی را لغو کرده و به اتهامات آنها در دادگاهی عادلانه با رعايت تمام استانداردهای حقوقی رسيدگی شود.
به نوشته عفو بين‌الملل، جمشيد دهقانی، جهانگير دهقانی، حامد احمدی، کمال مولايی، حامد حسينی و صديق محمدی شش کرد سنی‌مذهب هستند که از چهارم نوامبر (۱۳ آبان) در اعتراض به «حکم اعدام، دسترسی نداشتن به وکيل از هنگام دستگيری و نگهداری در پشت درهای بسته و شرايط نامناسب زندان از جمله وضعيت بد بهداشتی»، اعتصاب غذای «تر» کرده‌اند، به اين معنی که مايعات می‌نوشند، اما غذا نمی‌خورند.
بر اساس اين گزارش، اين شش زندانی که در زندان قزل حصار نگهداری می‌شوند، پس از آغاز اعتصاب غذا، به مدت ۱۳ روز به زندان انفرادی منتقل شدند و از آن هنگام، دچار وخامت وضعيت سلامتی، کاهش فشار خون، غش و احساس سوزش هنگام ادرار شده‌اند.

جمشيد دهقانی و حامد احمدی هم، به گزارش عفو بين‌الملل، که از زخم معده رنج می‌برند پس از اعتصاب غذا دست‌کم چهار بار خون استفراغ کرده‌اند.
عفو بين‌الملل اتهامات اين شش زندانی را «مبهم» ارزيابی کرده و می‌گوید که آنها به «محاربه» و «افساد فی‌الارض» محکوم شده‌اند و حکم اعدام آنها توسط ديوان عالی ايران تاييد و به اداره اجرای احکام فرستاده شده، اما دادستان کل تهران در ماه گذشته و بر اثر «فشارهای جهانی» حکم اعدام آنها را برای يک ماه معلق کرده و اين فرصت هم‌اکنون در حال اتمام است.
جمشيد و جهانگير دهقانی دو برادر هستند که ۲۷ خرداد ۱۳۸۸ دستگير شدند، کمال مولايی ۲۴ تير همان سال و حامد احمدی هشتم مرداد ۱۳۸۸ بازداشت شد.
اين چهار نفر گفته‌اند که به خاطر «فعاليت‌های مذهبی مسالمت‌آميز» و «کلاس‌های مذهبی برای کودکان در مساجد» دستگير شده‌اند، اما اتهام آنها قتل يک روحانی سنی‌مذهب حامی حکومت در ۲۶ شهريور آن سال است.
عفو بين‌الملل می‌گويد آنها در دوران بازداشت، شکنجه و تهديد شده‌اند که با اعضای خانواده آنها نيز برخورد خواهد شد.
XS
SM
MD
LG