لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۴

عراقچی: مذاکرات در نیویورک با ناهار ظریف و اشتون آغاز می‌شود


عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ايران
عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ايران

عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ايران، از آغاز مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی با ۱+۵ از ظهر چهارشنبه ۲۶ شهريور در نيويورک آمريکا خبر داده است.

آقای عراقچی که خود از مذاکره‌کنندگان ارشد اتمی ايران است، دوشنبه ۲۴ شهريور، به باشگاه خبرنگاران گفته است که اين مذاکرات با ناهار محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی و کاترين اشتون، سرپرست گروه ۱+۵ در روز چهارشنبه آغاز می‌شود.

معاون وزارت امور خارجه ايران تاکيد کرده که «در برخی از موضوعات اختلافات جدی است» اما ابراز اميدواری کرده تا «با توجه به مشورت‌های انجام شده در يک ماه گذشته در قالب گفت‌وگوهای دوجانبه با اروپايی‌ها، آمريکايی‌ها، روسيه و چين، مجموعه اينها در جلسات چهارشنبه و پنجشنبه منجر به پيشرفت در مذاکرات شود.»

عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی در عين حال گفته است «تا وقتی که پيشرفت مناسبی در مذاکرات صورت نگيرد، نيازی به حضور وزرا نخواهد بود» و احتمال دستيابی طرفين به توافقی نهايی درباره پرونده هسته‌ای ايران در نيويورک را «ضعيف» ارزيابی کرده است.

عباس عراقچی پیش از این نيز با تاکيد بر «اختلافات جدی» ميان جمهوری اسلامی و ۱+۵، احتمال دستيابی به توافق نهايی در حاشيه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را بعيد دانسته بود.

آقای عراقچی به خبرگزاری فارس هم گفته است که «حفظ حقوق مردم ايران و حفظ دستاوردهای دانشمندان هسته‌ای خط قرمز ماست و به هيچ وجه مصالحه‌پذير نخواهد بود».

معاون وزارت امور خارجه ايران در عين حال ابراز اميدواری کرده تا «با راه‌حل‌هايی که احتمالا بتوان به آن رسيد به نحوی بتوان به يک تفاهم جامع رسيد که هم برنامه هسته‌ای و خواسته‌های ما حفظ شود هم نگرانی‌هايی که ممکن است وجود داشته باشد برطرف شود و اطمينان از ماهيت صد در صد صلح‌آميز برنامه ايران حاصل شود.»

بر اساس توافق ژنو و تمديد آن، ايران، آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين، روسيه و آلمان، تا سوم آذر سال جاری به خود فرصت داده‌اند تا به توافقی نهايی درباره پايان دادن به پرونده هسته‌ای ۱۰ ساله ايران دست يابند.

از سوی ديگر، يوکيو آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی نيز دوشنبه ۲۴ شهريور، گزارشی از نحوه همکاری‌های ايران با بازرسان آژانس را به شورای حکام اين نهاد ارائه خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وضعيت مذاکرات ايران و شش قدرت جهانی نيز در جلسه شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی بررسی خواهد شد.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، در آخرين گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ايران اعلام کرد که جمهوری اسلامی تنها در سه مورد از پنج مورد ابهام باقی‌مانده درباره برنامه اتمی‌اش با آژانس همکاری لازم را انجام داده‌ است.

بر اساس اين گزارش، دو مورد باقی‌مانده به آزمايش‌های احتمالی با چاشنی‌های انفجاری و مطالعات ايران در مورد محاسبه شدت انفجارهای هسته‌ای، مربوط است.

ايران می‌گويد «همکاری با آژانس به بن‌بست نرسيده» و تهران آماده است که اقداماتش برای رفع نگرانی‌ها را «تکميل» کند.

XS
SM
MD
LG