لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۶

«آرژانتین به دنبال انکار نقش ایران در انفجار آمیا در ازای دریافت نفت بود»


 کريستينا فرناندز دو کريشنر، رئيس جمهور آرژانتین
کريستينا فرناندز دو کريشنر، رئيس جمهور آرژانتین

گزارشی قضايی در آرژانتين منتشر شده که ادعا می‌کند مقام‌های ارشد دولت اين کشور قصد داشتند تا در ازای دريافت نفت از ايران، نقش مقام‌های جمهوری اسلامی در انفجار مرکز يهوديان بوينوس آيرس در سال ۱۹۹۴ را «لاپوشانی» کنند.

اين گزارش در واقع متن دادنامه‌ای است که آلبرتو نيسمان، دادستان آرژانتينی بر اساس شنود مکالمات مقام‌های اين کشور با ايرانيان تهيه کرده بود. جنازه آقای نيسمان، يکشنبه گذشته و يک روز قبل از آنکه در کنگره آرژانتين عليه مقام‌های دولتی شهادت بدهد، در خانه‌اش پيدا شد.

روزنامه نيويورک تايمز در شماره پنجشنبه دوم بهمن خود و با استناد به بخش‌هايی از اين گزارش ۲۸۹ صفحه‌ای نوشته که مقام‌های آرژانتين و ايران به توافقی رسيده بودند که بر اساس آن، آرژانتين به ايران گوشت صادر کند و از ايران نفت تحويل بگيرد و همچنین، نقش مقام‌های جمهوری اسلامی در انفجار مرکز يهوديان اين کشور مشهور به آمیا را امحا کند.

بر اساس اين گزارش، کريستينا فرناندز دو کريشنر، رئيس جمهوری و هکتور تيمرمن، وزير امور خارجه آرژانتين از اين توافق حمايت کرده بودند اما توافق فوق هرگز به اجرا در نيامد زيرا مقام‌های آرژانتين نتوانستند پليس بين‌الملل (اينترپل) را قانع کنند تا نام مسئولان ايران را از فهرست افراد تحت تعقيب خود حذف کنند.

دولت آرژانتين اما با تکذيب اين گزارش، آلبرتو نيسمان را به «توطئه» عليه خود متهم کرده‌اند.

مقام‌های رسمی در دولت گفته‌اند که دادستان سابق پرونده، توسط يک مقام سابق اطلاعاتی به نام آنتونيو استيوسو که در ماه دسامبر گذشته توسط رئيس جمهوری از کار برکنار شده بود، اجير شده بود.

آنيبال فرناندز، دستيار رئيس جمهوری آرژانتين، گزارش دادستان سابق را «مطلقا بی‌اعتبار» توصيف کرده است.

اين در حالی است که مرگ آلبرتو نيسمان به بحرانی سياسی در آرژانتين تبديل شده و تظاهرات متعددی در روزهای گذشته در اين کشور برگزار شده که خواسته آنها، رفع ابهام‌ها درباره مرگ مشکوک دادستان سابق است.

در انفجار مرکز يهوديان بوينوس آيرس، پايتخت آرژانتين در سال ۱۹۹۴ (۱۳۷۳)، ۸۵ نفر کشته شدند. دادستانی آرژانتين، تعدادی از مقام‌های وقت و ارشد جمهوری اسلامی را به صدور دستور اجرای اين عمليات و حمايت از آن و حزب‌الله لبنان را به اجرای آن متهم کرده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس جمهوری، علی فلاحيان، وزير اطلاعات، علی‌اکبر ولايتی، وزير امور خارجه و محسن رضايی، فرمانده وقت سپاه پاسداران، از جمله مقام‌های ايران هستند که حکم جلب‌شان توسط پليس بين‌الملل و در رابطه با اين پرونده صادر شده است.

تهران همواره دخالت خود در حادثه مرکز يهوديان آرژانتين را تکذيب کرده و اتهام‌ها عليه خود را ناشی از توطئه اسرائيل دانسته است.

XS
SM
MD
LG