لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۷

دور بعدی مذاکرات ایران و ۱+۵ روز ۱۷ مارس برگزار می‌شود


محمدجواد ظريف و ديپلمات‌های غربی اعلام کرده‌اند که کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی و امور دفاعی اتحاديه اروپا، در هفته‌های آينده برای ادامه گفت‌وگوها درباره پرونده هسته‌ای ايران به تهران سفر می‌کند.
آقای ظريف در نوشته‌ای که روز پنجشنبه اول اسفند در صفحه فيس‌بوک خود منتشر کرد، نوشته که در آخرين ديدار خود با خانم اشتون در وين، توافق شده که وزير امور خارجه ايران و مسئول سياست خارجی و امور دفاعی اتحاديه اروپا، تا خرداد ماه سال ۱۳۹۳ «چندين جلسه با فواصل حدود چهار هفته يک بار» برگزار کنند و «اولين جلسه رسمی در روزهای پايانی سال ۹۲ در وين» تشکيل خواهد شد اما کاترين اشتون «قبل از آن» هم سفری به ايران خواهد داشت.
please wait

No media source currently available

0:00 0:54:32 0:00
لینک مستقیم

خبرگزاری رويترز به نقل از ديپلمات‌های غربی گزارش داده که خانم اشتون، روزهای ۹ و ۱۰ مارس (۱۸ و ۱۹ اسفند) به تهران سفر می‌کند.
در کنفرانس خبری مشترک محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران و کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی و امور دفاعی اتحاديه اروپا نيز اعلام شد که ديدار بعدی اين دو نيز ۱۷ مارس (۲۶ اسفند) مجددا در وين پايتخت اتريش برگزار خواهد شد.
آن گونه که رويترز از اين کنفرانس خبری گزارش داده، خانم اشتون گفت که گفت‌وگوهای اخير تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ شامل آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين، روسيه و آلمان در وين «شروع خوبی» برای رسيدن به توافقی نهايی به منظور پايان دادن به بحران هسته‌ای ايران بوده است.
خانم اشتون همچنين گفت که دو طرف، اجزای توافقی که بتواند پايانی برای سال‌ها اختلاف و بحران باشد، شناسايی کرده‌اند.
مسئول سياست خارجی و امور دفاعی اتحاديه اروپا با «بسيار سازنده» توصيف کردن گفت‌وگوهای اخير در وين، افزود: «ما تمام مواردی که نياز است برای دستيابی به توافق نهايی و جامع بررسی شوند را شناسايی کرديم.»
کاترين اشتون در عين حال تاکيد کرد: «کارهای زيادی برای انجام دادن باقی مانده. آسان نخواهد بود اما ما شروع خوبی داشتيم.»
خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از محمدجواد ظريف گزارش داده که ايران می‌خواهد «در کوتاه‌ترين زمان» با ۱+۵ به توافق نهايی برسد.
آقای ظريف ابراز اميدواری کرده که اين کار در «شش ماه» انجام شود و درباره مذاکرات وين گفته است: «بحث‌های مهمی مطرح شد که چه موضوعاتی می‌تواند در دستور کار باشد و چه موضوعاتی نمی‌تواند. در برخی موارد تفاهم است و در برخی موارد نه. اما توافق کرديم با حوزه‌هايی که تفاهم است کار را شروع کنيم، اما ديدگاه عمومی اين است که جز موضوع هسته‌ای هيچ موضوع ديگری بحث نمی‌شود و اين چارچوب در توافق ژنو به دست آمده است.»
وزير امور خارجه ايران هم تاکيد کرد که «راه دشواری در پيش است» و افزود: «دو طرف بايد مراقبت کنند در اقدامات و اظهارات کاری نکنند که بی‌اعتمادی مردم ايران را تشديد کنند.»
آقای ظريف در صفحه فيس‌بوک خود نيز نوشت که در ديدار با خانم اشتون، از «اظهارات و اقداماتی که در دو ماه گذشته به ويژه از سوی مقامات آمريکايی صورت گرفته» که به گفته او «اين حرکت‌های بی منطق ناشی از فشار گروه‌های داخلی در آمريکا، به تشديد بی اعتمادی مردم و مسئولين» ايران منجر شده، انتقاد کرده است.
وزير امور خارجه ايران تاکيد کرد: «ما اصرار می‌کنيم که درباره هيچ چيز جز اين که اطمينان دهيم برنامه هسته‌ای صلح‌آميز می‌ماند صحبت نمی‌کنيم و تمام اسناد مورد توجه ما بر موضوعات هسته‌ای متمرکز است و مسايل دفاعی و توانمندی ما خارج از اين مباحث است و همه می‌دانند که موضع ما اين است که مسايل دفاعی خارج از بحث مذاکرات است.»
گفته می‌شود که برخی آزمايش‌های نظامی در زمينه توليد تسليحات هسته‌ای و برنامه موشکی ايران که در سال‌های گذشته انجام شده، از جمله نگرانی‌های آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و قدرت‌های جهانی به موازات برنامه اتمی ايران است.
آمريکا، اتحاديه اروپا و اسرائيل، جمهوری اسلامی را متهم کرده‌اند که در سال‌های اخير و در پوشش برنامه هسته‌ای خود، برای ساخت تسليحات اتمی تلاش می‌کرده اما ايران همواره با رد اين ادعا، بر صلح آميز بودن برنامه هسته‌ایش تاکيد کرده است.
XS
SM
MD
LG