لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

«ضرب و شتم» آتنا فرقدانی و انتقال او به زندان


آتنا فرقدانی
آتنا فرقدانی

محمد نوری‌زاد، فعال سياسی منتقد حکومت ايران از «ضرب و شتم» آتنا فَرقَدانی، فعال مدنی ۲۹ ساله در دادگاه انقلاب تهران، در مقابل چشمان پدر و مادرش و انتقال او به زندان قرچک ورامين خبر داده است. کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران نيز اين خبر را تاييد کرده است.

آقای نوری‌زاد، شنبه ۲۰ دی در صفحه فيس‌بوک خود نوشته که پدر خانم فرقدانی در گفت‌وگويی تلفنی اين خبر را به او اطلاع داده و گفته که «ضرب و شتم» دخترش در مقابل چشمان او و همسرش رخ داده است.

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران نيز در وب‌سايت خود به نقل از يک منبع آگاه اعلام کرده که صبح روز ۲۰ دی ماه پس از اينکه خانم فرقدانی خود را به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران معرفی کرد، با ضرب و شتم ماموران بازداشت و به زندان قرچک ورامين منتقل شده است.

اين منبع آگاه افزوده که «وقتی مادر آتنا می‌خواسته قبل از انتقال دخترش به زندان قرچک از او خداحافظی کند ماموران ممانعت می‌کنند پس از آن بحثی ميان آتنا با ماموران پيش می‌آيد و بعد ماموران او را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.»

اين گزارش افزوده که «خانواده اين فعال مدنی هنوز از حکم او بی خبر هستند.»

آتنا فرقدانی، پيش از اين در صفحه فيسبوک خود خبر داده بود که بر اساس احضاريه‌ای که روز ۱۷ دی ماه دريافت کرده، بايد ظرف سه روز خود را به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به رياست قاضی صلواتی معرفی می‌کرد در غير اينصورت حکم دادگاهش غيابی صادر می‌شد.

خانم فرقدانی افزوده بود که در تاريخ مقرر «در دادگاهی که بيدادگاهيش را فرياد می‌زند» حاضر می‌شود و «در پيشگاه قاضی که ساليانی‌ست کفه‌های ترازويش هيچگاه در يک خط به تساوی نرسيده است، بايد دفاع از بی‌دفاعی‌های مردم عزيز» را پس بدهد.

اين فعال مدنی پيش از اين حدود يک ماه و نيم در بند دو الف زندان اوين زندانی بود و پس از آزادی با قرار وثيقه، در ويدئويی اينترنتی از هتک حرمت خود و ديگر زندانيان زن در اين زندان و نيز از نصب دوربين‌های مدار بسته در دستشويی‌ها و حمام‌های بند زنان زندان اوين خبر داده بود.

او سپس در گفت‌وگويی با سايت جرس گفت که به علت نقاشی‌های انتقادی‌اش، از تحصيل در دانشگاه محروم شده و اين نقاشی‌ها، و همچنین ارتباطش با خانواده‌های کشته‌شدگان جنبش سبز و بهايی‌ها محور اصلی بازجويی‌هايش بود.

آتنا فرقدانی در آخرين گفت‌وگويی که از او منتشر شد نيز به سايت تقاطع گفت که در انتخابات اخير رياست جمهوری شرکت نکرده و به بازجوهايش نيز گفته که «کلاً مخالف نظام جمهوری اسلامی» است.

XS
SM
MD
LG