لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۸

حمله به ایست بازرسی نزدیک دمشق؛ حداقل ۳۰ کشته


شلیک یک موشک ضدتانک توسط نیروهای ارتش آزاد سوریه
شلیک یک موشک ضدتانک توسط نیروهای ارتش آزاد سوریه
مخالفان مسلح بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، يک ايستگاه بازرسی نظامی بيرون از دمشق، پايتخت اين کشور، را در روز شنبه، ۲۷ مهر، منفجر کرده‌اند. در جريان اين انفجار و درگيری‌های پس از آن، بيش از ۳۰ نيرو از هر دو طرف کشته شدند.
به گزارش خبرگزاری رويترز، گروه ناظران حقوق بشر سوريه که در لندن مستقر است، اعلام کرده که ۱۵ شورشی و دست‌کم ۱۶ نظامی ارتش سوريه در اين حادثه کشته شده‌اند.
در محل ديگری نزديک به پايتخت، نيروهای دولتی تلاش کردند يکی از محلات معظميه که ماه‌هاست آن را در محاصره خود دارند تصرف کنند. گزارش شده است که بر اثر محاصره اين منطقه در ماه‌های گذشته، ميزان مرگ و مير و سوءتغذيه در آن بالا رفته است.
گروه ناظران حقوق بشر سوريه گزارش می‌دهد که انفجار در ايستگاه بازرسی نظامی نزديک دمشق، توسط يک بمب‌گذار انتحاری وابسته به جبهه النصره، مرتبط با القاعده، رخ داده است.
هواداران جبهه النصره در توييتر نوشته‌اند که به دنبال انفجار، شورشيان توانسته‌اند ايستگاه بازرسی را در اختيار بگيرند و برای در اختيار گرفتن ايست بازرسی ديگری در همان نزديکی وارد درگيری شده‌اند.
در همین حال تلويزيون دولتی سوريه گزارش حادثه را پخش کرده، اما آمار دقيقی از تلفات آن ارائه نداده، هرچند اعلام کرده است که چند نفر در يک «بمب‌گذاری تروريستی» کشته و مجروح شده‌اند.
ناظران حقوق بشر سوريه گزارش داده است که نيروهای دولتی با حمله به محله‌های تحت کنترل شورشيان در مناطقی مانند مليحا، اين حمله را تلافی کرده‌اند. شورشيان نيز چند راکت به جرامانا، از مناطق تحت کنترل دولت، شليک کرده‌اند و نيروی هوايی سوريه نيز چهار حمله به مناطق مجاور تحت کنترل شورشيان صورت داده‌اند.
در بحران سوريه که حدود ۳۱ ماه از آغاز آن می‌گذرد، تاکنون بيش از ۱۰۰ هزار نفر کشته و ميليون‌ها نفر هم از خانه‌های خود آواره شده‌اند.
در ماه‌های گذشته و به دنبال حمله شیميايی به محله‌ای در نزديکی دمشق که به مرگ بيش از هزار نفر منجر شد، احتمال دخالت نظامی آمريکا و متحدانش در سوريه افزايش يافت، اما پس از آن که دولت سوريه پذيرفت تمام محموله‌ها و انبارهای تسليحات شيميايی خود را تحت نظارت سازمان ملل متحد نابود کند، حمله نظامی به اين کشور انجام نشد.
سازمان بين‌المللی منع ‌جنگ‌افزارهای شيميايی که از طرف سازمان ملل مسئوليت نابودی تسليحات شيميايی سوريه را بر عهده دارد در بيانيه‌ای که روز پنج‌شنبه، ۲۵ مهر، صادر کرد، اعلام کرد که بازرسانش طی دو هفته گذشته، بخشی از سلاح‌های شيميايی اين کشور را نابود کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG