لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۶

وزير خارجه قطر: ۹ گروگان لبنانی در سوريه آزاد شدند


خالد العطيه، وزير امورخارجه قطر روز جمعه ۱۸ اکتبر از آزادی ۹ لبنانی که سال گذشته توسط يک گروه مسلح مخالف حکومت سوريه به گروگان گرفته شده بودند، خبر داده است.

به گزارش شبکه تلويزيونی الجزيره، خالد العطيه گفته است که با ميانجيگری قطر ۹ گروگان از يازده نفری که در ماه مه سال گذشته توسط گردان «طوفان شمال» در حلب به گروگان گرفته شده بودند، آزاد شده اند.

گردان طوفان شمال يکی از گروه های وابسته به ارتش آزاد سوريه است.

طبق اين گزارش خانواده اين گروگان ها پيشتر گفته بودند که آنها برای زيارت به ايران رفته بودند و هنگام بازگشت توسط نيروهای مخالف حکومت سوريه دستگير شدند.

اين در حالی است که عمار الداديخی، فرمانده گردان «طوفان شمال» در ماه سپتامبر در مصاحبه با خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته بود که از اين گروگان ها به عنوان اهرمی برای فشار بر گروه حزب الله لبنان برای متوقف کردن حمايت هايش از حکومت بشار اسد استفاده خواهد .

گزارش ها حاکی است که اين ۹ لبنانی پس از آزادی به ترکيه رفته اند و قرار است از آنجا به لبنان منتقل شوند.

در همين زمينه، مروان شربل، وزير کشور لبنان، به رويترز گفته است:«در ۲۴ ساعت آينده انها اينجا در خاک لبنان خواهند بود.»

یک گروه به نام «زوار امام رضا» در ماه اوت مسئولیت ربودن دو خلبان «ترکیش ایر لاین» را در لبنان برعهده گرفت. این گروه خواستار آزادی ۹ لبنانی ها ربوده شده در سوریه در ازای آزادی این دو خلبان ترک شده بود.

این در حالی است که احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه ابراز خوشبینی کرده که دو خلبان ترک ربوده شده در لبنان به زودی آزاد خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای داوود اوغلو به یک شبکه تلویزیونی ترکیه گفته است:«تحولات بسیار مثبتی در خصوص دو خلبان در جریان است و مساله تا مقدار زیادی حل شده است.»

طبق این گزارش ، هفته گذشته ویدئویی از دو خلبان ربوده شده در رسانه های لبنان پخش شد که درآن گفته بودند که سالم هستند و می خواهند به کشورشان بازگردند.
XS
SM
MD
LG