لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۹

تیراژ شماره هفته آینده «شارلی ابدو»؛ يک ميليون نسخه


گرامی‌داشت یاد قربانیان هفته‌نامه شارلی ابدو
گرامی‌داشت یاد قربانیان هفته‌نامه شارلی ابدو

يکی از دبيران زنده مانده هفته‌نامه شارلی ابدو و وکيل اين نشريه طنز فرانسوی اعلام کرده‌اند که شارلی ابدو هفته آينده، چهارشنبه ۲۴ دی، منتشر خواهد شد.

در فيلم‌هايی که از حمله به دفتر اين هفته‌نامه منتشر شده، صدای فرياد مهاجمان شنيده می‌شود که علاوه بر سر دادن شعار «الله اکبر» و «انتقام پيامبر را گرفتيم»، گفتند: «شارلی ابدو را کشتيم».

اما پاتريک پِلو، از نويسندگان اين هفته‌نامه در مصاحبه‌ای با تلويزيون «ای‌تله» فرانسه گفته که نويسندگان بازمانده از قتل‌عام روز چهارشنبه، «هم‌قسم» شده‌اند تا شارلی ابدو را هفته آينده منتشر و به گفته او، ثابت کنند که «جهل پيروز نخواهد شد».

آقای پِلو افزوده که «شرايط بسيار سخت است. ما همگی ترسيده‌ام و رنج می‌بريم اما اين کار را به هر نحو ممکن انجام خواهيم داد زيرا حماقت هيچگاه برنده نمی‌شود».

به گفته اين نويسنده، اگر هفته‌نامه شارلی ابدو منتشر نشود، معنی‌اش اين است که «مرگ شارلی‌ها برای هيچ بوده است».

وکيل اين هفته‌نامه طنز فرانسوی نيز گفته که شارلی ابدو، هفته آينده و با تيراژ بی‌سابقه يک ميليون نسخه منتشر خواهد شد. تيراژ عادی اين نشريه تا قبل از حمله به دفتر آن، حدود ۶۰ هزار نسخه در هفته بود.

صفحه فيسبوک شارلی ابدو نيز در طول يک شبانه‌روز حدود ۹۰۰ هزار لايک جديد گرفته و هم‌اکنون بيش از يک ميليون لايک دارد.

توييتر، ديگر شبکه پرطرفدار اجتماعی، نيز اعلام کرده که هشتگ JesuisCharlie (من شارلی هستم) در کمتر از ۲۴ ساعت، بيش از سه ميليون و ۵۰۰ هزار بار توييت شده است.

عکس‌هايی با استفاده از همين هشتگ و در همين مدت زمانی در شبکه اجتماعی اينستاگرام نيز بيش از ۶۵۰ هزار بار به اشتراک گذاشته شده‌اند.

عبارت فرانسوی je suis Charlie حالا به نماد معترضانی تبديل شده که در فرانسه و در سراسر جهان، ياد قربانيان حمله به دفتر هفته نامه شارلی ابدو در مرکز پاريس را گرامی می‌دارند.

از عصر پنجشنبه ۱۸ دی، هزاران نفر از مردم پاريس برای دومين شب متوالی، در ميدان رپوبليک (جمهوری) تجمع کردند.

اين در حالی است که صدها مامور ويژه پليس ضد تروريستی فرانسه، عمليات وسيعی را در شمال اين کشور، منطقه‌ای که دو برادر الجزايری‌الاصل عامل حمله شارلی ابدو ديده شدند، آغاز کرده‌اند.

شارلی ابدو، هفته‌نامه طنز فرانسه است که کارتون‌های آن از پيامبران و مقدسات دينی اديان و سياست‌مداران فرانسوی، جنجال‌های زيادی را به دنبال داشته است.

گوگل، غول جستجوگر اينترنتی اعلام کرده که ۲۵۰ هزار يورو برای کمک به ادامه انتشار اين هفته‌نامه کمک می‌کند. اتحاديه ناشران روزنامه‌های فرانسه نيز اعلام کرده که ۲۵۰ هزار يورو به همين منظور اختصاص خواهد داد.

روزنامه لوموند، پرتيراژترين روزنامه فرانسه، راديو فرانسه و گروه تلويزيون‌های فرانسه، نيز در بيانيه مشترکی اعلام کرده‌اند که هر اقدام و حمايتی را که لازم باشد، برای ادامه حيات و فعاليت شارلی ابدو انجام خواهند داد.

XS
SM
MD
LG