لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

مخالفت چین با تمدید مذاکرات هسته‌ای با ایران برای بار سوم


دیدار وزیران خارجه ایران و چین در تهران
دیدار وزیران خارجه ایران و چین در تهران

وانگ يی، وزير امور خارجه چين در تهران گفت که کشورش با تمديد مذاکرات هسته‌ای ايران و قدرت‌های جهانی برای بار سوم موافق نيست.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، آقای يی، يکشنبه ۲۶ بهمن، در نشست خبری مشترک با محمد جواد ظريف،‌ همتای ايرانی خود گفت: «مذاکرات تاکنون برای دو بار تمديد شده است و اميدوار نيستم که برای سومين بار تمديد شود.»

وزير امور خارجه چين افزود که طرف‌های مذاکره کننده می‌توانند «همکاری‌های خود را با مسئوليت‌پذيری و برای مردم و تاريخ بيشتر کنند تا سر موقع به توافق جامع برسيم.»

ايران و گروه ۱+۵ شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان، در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ در ژنو به يک توافق موقت برای حل مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی دست يافتند. از آن زمان تاکنون دو طرف در حال مذاکره برای دستيابی به يک توافق نهايی هستند.

اين کشورها از زمان توافق موقت ژنو در نوامبر ۲۰۱۳ تاکنون دو بار مهلت دستيابی به توافق نهايی را تمديد کرده‌اند. اکنون مهلت برای دست‌يابی به توافق، تا دهم تير سال ۱۳۹۴ تعيين شده اما بر اساس تفاهم طرفين قرار شده تا چهارم فروردين آينده، ابتدا به توافقی سياسی دست پيدا کنند و سپس به توافق نهايی دست پيدا کنند.

در حالی که جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، گفته‌است که هرگونه تمديد مذاکرات بعد از چهارم فروردين منتفی است مگر اين که چارچوب و طرح کلی يک موافقت‌نامه تا آن موقع مشخص شده باشد، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با توافق در دو مرحله مخالفت کرده و خواستار توافق در يک مرحله بر سر جزئيات و کليات شده است.

در ديدار با وزير امور خارجه چين، محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران نيز بر لزوم لغو تحريم‌های بين‌المللی به عنوان «اراده سياسی» برای توافق نهايی تاکيد کرده است.

آقای ظريف گفته که «آنچه مهم است اين است که کشورهای غربی و به ويژه آمريکا به اين قناعت برسند که دوران تحريم به پايان رسيده و تحريم‌ها هيچ نفعی برای هيچکس نداشته و در آينده هم هيچ نفعی نخواهد داشت.»

وزير امور خارجه ايران خواستار کنار گذاشتن «وابستگی احساسی به تحريم» شده و افزوده است: «با چنين اراده سياسی،‌ رسيدن به توافق کاملاً در دسترس است.»

XS
SM
MD
LG