لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

مخالفت دو دموکرات مخالف توافق اتمی با طرح تازه جمهوری‌خواهان


کمیته روابط خارجی سنای آمریکا
کمیته روابط خارجی سنای آمریکا

دو سناتور ارشد دموکرات در کنگره ایالات متحده علی‌رغم مخالفت با توافق هسته‌ای، علیه طرح جدید جمهوری‌خواهان سنای آمریکا برای مشروط کردن این توافق رای می‌دهند.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه، ۲۵ شهریور، به نقل از «مشاوران» چاک شومر و بن کاردین، دو سناتور دموکرات، گزارش داد که این دو سناتور کماکان با اصل توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی مخالف‌اند، اما با آخرین اقدام سناتورهای جمهوری‌خواه درباره این مسئله هم موافقتی ندارند.

جمهوری‌خواهان سنای آمریکا در روزهای اخیر دو بار تلاش کرده‌اند تا توافق اتمی با ایران را به رای سناتور‌ها بگذارند.

اما علی‌رغم اکثریت داشتن جمهوری‌خواهان در سنا، قوانین آمریکا می‌گویند که برای رای‌گیری درباره یک طرح در سنا باید حداقل ۶۰ سناتور از مجموع ۱۰۰ سناتور به کفایت مذاکرات درباره آن رای بدهند.

اما بیش از ۴۰ سناتور دموکرات و مستقل، هر دوبار، با تاکید بر کافی نبودن مذاکرات، مانع رای‌گیری درباره توافق هسته‌ای شدند.

به دنبال این مسئله، میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا، طرحی را برای رای‌گیری ارائه داده که شرط موافقت با توافق اتمی را به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی جمهوری اسلامی و آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران تعیین می‌کند.

این در حالی است که دموکرات‌ها معتقدند توافق هسته‌ای نباید با موضوعات غیر هسته‌ای میان ایران و آمریکا پیوند بخورد.

اکنون نیز مشاوران سناتور شومر و سناتور کاردین گفته‌اند که این دو سناتور ارشد با طرح جدید آقای مک‌کانل مخالف‌اند.

هر دوی این سناتور‌ها در دو تلاش گذشته جمهوری‌خواهان برای به رای گذاشتن توافق اتمی با این حزب همراهی کرده بودند.

طرح جدید رهبر اکثریت سنای آمریکا در آخرین روز مهلت کنگره ایالات متحده برای اظهار نظر درباره توافق هسته‌ای به رای گذاشته خواهد شد.

XS
SM
MD
LG