لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۵

متن پیش‌نویس قطعنامه ۱+۵ برای ارائه به شورای حکام آژانس منتشر شد


مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، پایتخت اتریش قرار دارد.
مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، پایتخت اتریش قرار دارد.

متن پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی کشورهای ۱+۵ برای ارائه به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی ایران (پی‌ام‌دی) منتشر شد.

خبرگزاری‌های فارس و مهر روز سه‌شنبه ۱۷ آذر متن فارسی این پیش‌نویس را منتشر کردند که در بندی از آن تاکید شده که «همه فعالیت‌ها در نقشه راه برای روشن ساختن موضوعات باقیمانده گذشته و حال مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران طبق برنامه زمانی توافق شده، انجام گردیده» است.

در این بند تصریح شده که با تصویب این قطعنامه، رسیدگی به موضوع پی‌ام‌دی توسط شورای حکام آژانس را «خاتمه می‌دهد».

پیش‌نویس این قطعنامه، گزارش اخیر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «مورد لحاظ» قرار داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش نهایی خود درباره پی‌ام‌دی، رسما اعلام کرد که جمهوری اسلامی دست‌کم تا انتهای سال ۲۰۰۳ میلادی برای ساخت چاشنی انفجاری هسته‌ای تلاش کرده، هرچند این فعالیت‌ها از حد مطالعات امکان‌سنجی و علمی فرا‌تر نرفته ‌است.

بر اساس گزارش آژانس، برخی از این فعالیت‌ها تا سال ۲۰۰۹ نیز همچنان ادامه داشته، اما پس از سال ۲۰۰۹ نشانه معتبری از فعالیت مرتبط با ساخت سلاح‌های هسته‌ای در ایران یافت نشده است.

با وجود این، در پیش‌نویسی که توسط آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان به شورای حکام آژانس ارائه شده، تاکید شده که این شورا «تصمیم می‌گیرد تا ۱۰ سال بعد از روز قبول برجام، یا تا تاریخی که مدیرکل گزارش بدهد که آژانس به نتیجه‌گیری گسترده‌تر برای ایران رسیده است، این موضوع را در دستور کار داشته باشد».

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکید کرده‌اند که بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی در شورای حکام، شرط اجرای توافق جامع اتمی یا برجام توسط ایران است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز گفته که «کسی در مورد تلاش‌های نظامی ایران در عرصه فعالیت‌های اتمی گذشته، هیچ گونه تردیدی نداشت»، اما «جلوگیری از تولید سلاح هسته‌ای توسط دولت ایران در آینده، از موضوع ابعاد نظامی ابهام‌آمیز فعالیت‌های اتمی گذشته بسیار مهم‌تر است».

XS
SM
MD
LG