لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۲

شکست مذاکرات در بروکسل؛ تاکید نخست‌وزیر یونان بر برگزاری همه‌پرسی


الکسيس سيپراس، نخست وزير يونان به رهبران فرانسه و آلمان تاکيد کرده است که همه‌پرسی برنامه‌ريزی شده برای روز پنج ژوئيه (۱۴ تير) در اين کشور برگزار خواهد شد.

يک مقام دولت يونان، شنبه ششم تير، به خبرگزاری فرانسه گفته که آقای سيپراس به صدراعظم آلمان و رئيس جمهور فرانسه گفته که «اروپا هر تصميمی بگيرد، مردم يونان در هفته آينده اکسيژن {برای تنفس} خواهند داشت و می توانند زنده بمانند.»

هشدار نخست وزير يونان به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رئيس جمهور فرانسه، در شرايطی بيان شده که وزيران دارايی کشورهای منطقه پولی يورو، تصميم گرفتند از دادن وامی ديگر به يونان خودداری کنند.

وزير دارايی هلند اعلام کرد که اين تصميم پس از آن گرفته شد که دولت چپ‌گرای يونان، آخرين پيشنهادهای اعتباردهندگان بين‌المللی را رد کرد و از برگزاری همه‌پرسی در کشورش خبر داد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:59 0:00
لینک مستقیم

يونان در سال‌های اخير با بحران مالی و اقتصادی مواجه بود و برای بهبود وضعيت خود، ميلياردها يورو عمدتا از بانک مرکزی اروپا و صندوق بين‌المللی پول، وام و اعتبار دريافت کرد.

مهلت بازپرداخت اين بدهی‌ها، سه‌شنبه شب (پايان نهم تير) به پايان می‌رسد و يونان بايد تا پايان اين مهلت، يک ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار از اقساط خود را بازپرداخت کند.

آتن خواستار تمديد اين مهلت شده بود اما ۱۸ عضو ديگر يورو با اين درخواست مخالفت کردند.

خبرگزاری رويترز هم گزارش داده که وزرای اقتصاد حوزه يورو، يانيس واروفاکيس، همتای يونانی خود را از جلسه روز شنبه بيرون کرده و بيانيه خود را بدون حضور او صادر کرده‌اند.

کشورهای حوزه يورو، يونان را به «به شکست کشاندن يک‌جانبه مذاکرات» متهم کرده‌اند.

اما آقای واروفاکيس گفته که نپذيرفتن پيشنهاد يونان «اعتبار اروپا به عنوان اتحاديه‌ای دموکراتيک با مشارکت کشورهای عضو را خدشه‌دار می‌کند.»

با شکست مذاکرات، احتمال خروج / اخراج يونان از حوزه پولی يورو و فروپاشی اقتصاد اين کشور برای مدتی نامشخص وجود دارد.

با افزایش پیش‌بینی‌ها از شکست مذاکرات یونان با اعتباردهندگان بین‌الملی، مردم بسیاری در مقابل بانک‌های مختلف يونان صف کشيده‌اند تا سپرده‌های خود را خارج کنند.

XS
SM
MD
LG