لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۸

یک هواپیمای ایرانی با پرواز مستقيم وارد پایتخت یمن شد


دبیرکل روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری ایران از پرواز یک هواپیمای ایرانی به صنعا، پایتخت یمن، در روز یک‌شنبه دهم اسفند، خبر داد.

محمد رحیمی در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر با ذکر این‌که « شرکت هواپیمایی ماهان درخواست یک پرواز به یمن را داشت که استثنائاً سازمان هواپیمایی کشور با آن موافقت کرد» تأکید کرد که «این پرواز مسافری نبوده است.»

وی افزود که «برخی خبرگزاری‌ها از برقراری خط هوایی ایران - یمن خبر داده‌اند که چنین خبری دروغ است.»

روز یک‌شنبه خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از «يک مقام آگاه ايرانی»، از راه‌اندازی خط پروازی مستقيم بين تهران و صنعا و ورود «اولين پرواز حامل محموله کمک‌های دارويی و انسان‌دوستانه به يمن» در ظهر يکشنبه دهم اسفند، خبر داده‌بود.

شبکه تلویزیونی المیادین، به نقل از کاردار سفارت ایران در یمن نیز خبر داد نخستین هواپیمای ایرانی که وارد فرودگاه صنعاء شد حامل کمک‌های دارویی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برای هلال احمر یمن است.

خبرگزاری رسمی يمن (سبا) که مدتی است توسط گروه شيعه‌مذهب حوثی اداره می‌شود نيز روز یک‌شنبه دهم اسفند خبر داد که قرار است به مناسبت ورود هواپيمای ايرانی به صنعا، يک جشن برگزار شود.

اين گزارش هم‌چنین افزوده‌بود که اداره کل هواپيمايی کشوری و هواشناسی يمن و سازمان هواپيمايی کشوری ايران يادداشت تفاهمی را در زمينه حمل و نقل هوايی امضا کرده‌اند که به موجب آن شرکت‌های هواپيمايی يمن و ماهان‌ ايران «می‌توانند پروازهای مستقيم بين دو کشور داشته باشند.»

شيعيان حوثی يمن که مورد حمايت جمهوری اسلامی ايران قرار دارند، مدتی است که با تصرف ساختمان‌های دولتی صنعا (پايتخت)، کنترل اين شهر و دولت يمن را در دست گرفته‌اند.

حوثی‌ها، عبدربه منصور هادی، رئيس جمهور يمن را نيز برای مدتی در حبس خانگی نگه داشته بودند اما به دنبال فشارهای بين‌المللی آقای هادی را آزاد کردند. رئيس جمهور يمن بعد از آزادی به شهر عدن در جنوب اين کشور رفت.

گزارش شده که پس از اين اتفاق، تعدادی از کشورهای عرب به نشانه حمايت از رئيس جمهور يمن، سفارت‌خانه‌های خود را به عدن منتقل کرده‌اند. خبرگزاری فرانسه گزارش داده که عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کويت از جمله اين کشورها هستند.

ايالات متحده آمريکا و بريتانيا نيز سفارت‌خانه‌های خود را در صنعا تعطيل کرده اما هنوز آن را به عدن منتقل نکرده‌اند.

اما شبکه تلويزيونی نبا گزارش داده که انصارالله يمن، بازگشايی سفارت‌خانه‌های کشورهای عرب حوزه خليج فارس در شهر عدن را «کم اهميت» و «توطئه‌ای» عليه اين کشور دانسته است.

کشورهای عرب شورای همکاری خليج فارس، همچنان عبدربه منصور هادی را رئيس جمهور قانونی يمن می‌دانند و از او حمايت می‌کنند.

اين کشورها پيش از اين، از شورای امنيت سازمان ملل خواسته بودند تا بر مبنای فصل هفتم منشور ملل متحد، اجازه عمليات نظامی در يمن را صادر کند.

اين درخواست در حالی مطرح شد که آمريکا، سال‌هاست با مجوز دولت يمن و توسط هواپيماهای بدون سرنشين، عملياتی را عليه اعضای القاعده در اين کشور انجام می‌دهد.

در آخرين مورد از اين حملات، خبرگزاری آسوشيتدپرس از کشته شدن سه مظنون به عضويت در القاعده در استان شبوا، بر اثر حمله هواپيمای بدون سرنشين آمريکايی در روز شنبه، خبر داده است.

XS
SM
MD
LG