لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

چهارمین روز درگیری‌ها؛ اسرائیل و گروه‌های فلسطینی به یکدیگر هشدار دادند


تانک‌های ارتش اسرائیل در مرز غزه به آماده‌باش درآمده‌اند.
تانک‌های ارتش اسرائیل در مرز غزه به آماده‌باش درآمده‌اند.

تبادل آتش و درگیری اسرائیل و فلسطینی‌های نوار غزه، شنبه ۱۸ اردیبهشت برای چهارمین روز پیاپی ادامه داشت.

در این روز، جنگنده‌های نیروی هوایی و توپخانه ارتش اسرائیل، نقاطی در نوار غزه را هدف حملات خود قرار دادند. فلسطینی‌ها نیز از غزه به سوی اسرائیل، خمپاره و راکت شلیک کردند.

به گزارش جروزالم پست، ارتش اسرائیل می‌گوید در واکنش به پرتاب یک راکت از غزه به «اشکول» در جنوب اسرائیل، در ساعات اولیه سحرگاه شنبه به غزه حمله هوایی کرده است.

به گفته سخنگوی ارتش اسرائیل، جنگنده‌ها به دو هدف شبه نظامیان حماس در جنوب غزه حمله کردند.

ارتش اسرائیل می‌گوید که در روزهای پنجشنبه و جمعه، ۱۹ گلوله خمپاره به سوی نظامیان اسرائیلی از غزه شلیک شده که این شلیک‌ها آسیب جانی یا مالی نداشته است.

شاخه نظامی حماس پیشتر اعلام کرده بود که در این مرحله از درگیری‌ها صرفا به هدف‌های نظامی شلیک می‌کند اما این گروه مسئولیت شلیک راکت را برعهده نگرفت.

اصابت راکت به یکی از یهودی‌نشین‌های «اشکول» هم تلفاتی بر جا نگذاشته اما ارتش اسرائیل می‌گوید که فارغ از میزان آسیب یا تلفات هر حمله راکتی به آن واکنش نشان می‌دهد.

جمعه شب با به صدا درآمدن آژیر خطر به هزاران نفر از اسرائیلی‌ها در این منطقه هشدار داده شد که به پناهگاه‌ها بروند.

رسانه‌های اسرائیل می گویند که شمار نظامیان و تانک‌های اسرائیلی مستقر در نزدیکی غزه افزایش یافته و سامانه «گنبد آهنین» برای مقابله با راکت‌های احتمالی بیشتر دوباره راه‌اندازی شده است.

ژنرال موشه یعلون وزیر امور امنیتی اسرائیل برای دومین بار در روزهای اخیر به حماس و سایر تشکل‌های مسلح فلسطینی هشدار داد.

در شلیک توپخانه ارتش اسرائیل در منطقه خان یونس در جنوب باریکه غزه بامداد جمعه یک زن ۵۰ ساله فلسطینی در خانه خود کشته شد.

حملات متقابل روزهای اخیر میان اسرائیل و فلسطینی‌های غزه، جدی‌ترین درگیری‌ها بعد از عملیات ۵۰ روزه دو سال پیش ارتش اسرائیل در باریکه غزه محسوب می‌شود.

ناآرامی‌های کنونی در حالی شدت گرفت که نخست وزیر، وزیر دفاع و رئیس ستادکل ارتش اسرائیل سه‌شنبه گذشته از نقاط «کمربندی» نزدیک به غزه و یکی از «دو تونلی» که اسرائیل مدعی کشف آنها در روزهای اخیر شده، بازدید کردند.

حماس می‌گوید هر دو تونل مربوط به جنگ تابستان دو سال پیش بوده است.

در همین حال به گزارش شبکه تلویزیونی حماس (الاقصی)، سران این سازمان در غزه به اسرائیل هشدار دادند که اگر بخواهد آتش‌بس نانوشته دو سال اخیر را نقض کند، تشکل‌های مسلح فلسطینی آمادگی ورود به درگیری جدید را دارند.

اما موسی ابومرزوق از سران حماس گفته که این سازمان در این مرحله خواستار جنگ تازه‌ای با اسرائیل نیست.

این در حالی است که سازمان جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای به اسرائیل اخطار داد که فلسطینیان را دوباره امتحان نکند و گرنه راکت‌های «مقاومت» زندگی «صهیونیست‌ها» را در تل‌آویو به «جهنم» مبدل می‌کند.

رمضان عبدالله شلح، رهبر جهاد اسلامی فلسطین، در روزهای گذشته در ایران بود و از جمله با آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر، حسن روحانی، رئیسجمهور و حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران دیدار کرده بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی در این دیدارها بر ادامه حمایت‌های خود از جهاد اسلامی فلسطین و دیگر گروه‌های درگیر با اسرائیل تاکید کردند.

XS
SM
MD
LG