لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۶

حسن روحانی: ۹ دی روز دفاع از ولایت فقیه و ولی‌فقیه بود


آقای روحانی نزد آیت‌الله خامنه‌ای سخنرانی می‌کرد.
آقای روحانی نزد آیت‌الله خامنه‌ای سخنرانی می‌کرد.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، ۹ دی را «روز دفاع ملت ایران از خاندان رسالت، دفاع از نظام، قانون و دفاع از ولایت فقیه و ولی فقیه» توصیف کرده است.

به گزارش سایت دفتر رهبر جمهوری اسلامی، آقای روحانی که روز سه‌شنبه هشتم دی، در یک مراسم این دفتر سخن می‌گفت، افزوده که «امنیت امروز جمهوری اسلامی ایران در سایه‌ برنامه‌ها و تدابیر رهبر معظم انقلاب تامین شده است».

در روز ۹ دی سال ۱۳۸۸ هزاران تن از حامیان جمهوری اسلامی، در حمایت از آیت‌الله علی خامنه‌ای و در مخالفت با جنبش سبز، در نقاط مختلف ایران تظاهرات کردند.

چند روز پیش از آن که با روز عاشورا مصادف بود، هزاران تن از مردم تهران و تعدادی دیگر از شهر‌ها، تظاهراتی در اعتراض به جمهوری اسلامی برگزار کرده بودند. در آن تظاهرات شعارهای تندی علیه آیت‌الله خامنه‌ای سر داده شد و تعدادی از معترضان نیز کشته و زخمی شدند.

اما رهبر و دیگر مقام‌های حکومت ایران، معترضان آن روز را به اهانت به امام سوم شیعیان متهم کردند.

در جریان تظاهرات ۹ دی در تهران، آیت‌الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، سخنرانی کرد و در آن، معترضان را «مشتی بزغاله و گوساله» توصیف کرد.

رهبر جمهوری اسلامی نیز در سخنانی، تظاهرات روز ۹ دی را «کار خدا» دانست و گفت که این روز «در تاریخ ماند».

حسن روحانی نیز که آن هنگام یکی از نمایندگان آقای خامنه‌ای در شورای عالی امنیت ملی بود، روز ۹ دی را «پاسخ قاطع مردم به معاندین و ضد انقلاب» توصیف کرده بود.

از سال ۱۳۸۸ به این سو، هر سال، مراسم متعدد دولتی در گرامی‌داشت ۹ دی برپا می‌شود.

این در حالی است که میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ که رهبری جنبش اعتراضی پس از آن را بر عهده داشتند، از بهمن ماه سال ۸۹ همچنان در حصر به سر می‌برند.

زهرا رهنورد، همسر آقای موسوی نیز شرایط مشابهی دارد.

یکی از وعده‌های آقای روحانی در دوران مبارزات انتخاباتی خود برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۲، فراهم کردن زمینه برای آزادی این افراد و زندانیان سیاسی بود.

محمدحسین صفار هرندی، مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در هفته گذشته و در جریان یک سخنرانی به مناسبت ۹ دی گفته بود که آقای موسوی «امروز هم همچنان دچار توهم است و به همین دلیل توبه و عذرخواهی نمی‌کند».

XS
SM
MD
LG