لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

هشدار رفسنجانی به عربستان سعودی درباره «عواقب شوم» حمله به يمن


اکبر هاشمی رفسنجانی (مرکز تصویر) در یکی از جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام
اکبر هاشمی رفسنجانی (مرکز تصویر) در یکی از جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام

در ادامه حملات لفظی مقام‌های جمهوری اسلامی ايران به پادشاهی عربستان سعودی، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، درباره «عواقب شوم» حمله به يمن هشدار داده است.

روابط عمومی مجمع تشخيص مصلحت نظام، شنبه ۲۲ فروردين، از نخستين جلسه اين نهاد در سال ۱۳۹۴ گزارش داده که آقای هاشمی رفسنجانی در آن «بحران يمن و تجاوز عربستان سعودی به اين کشور و دامن زدن به اختلافات مذهبی ميان شيعه و سنی را بسيار خطرناک و مقدمه جنگ و خونريزی‌های بيشتر در منطقه» توصيف کرده است.

او همچنين با «ابراز نگرانی شديد از اينکه دشمنان سعی در القای شيعه‌هراسی در منطقه به ويژه در يمن دارند»، از اينکه «مسئولان تازه‌کار عربستان دچار اشتباه فاحش محاسباتی و تحليل سياسی و نظامی در مورد شرايط يمن شده‌اند و بدون مطالعه و در نظر گرفتن عواقب شوم شروع آتش جنگ در منطقه با ائتلافی شکننده و ناقص وارد جنگی ويرانگر شده‌اند»، ابراز تاسف کرده است.

به نظر می‌آيد منظور آقای رفسنجانی از «مسئولان تازه‌کار» عربستان سعودی، ملک سلمان، پادشاه جديد اين کشور باشد که از بهمن ماه سال ۱۳۹۳ جانشين ملک عبدالله، پادشاه درگذشته عربستان سعودی شده است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ايران پس از انتخاب ملک سلمان به عنوان پادشاه جديد، به او تبريک گفته و موفقيت او «در تحکيم وحدت جهان اسلام، سعادت، همزيستی و اخوت دو ملت ايران و عربستان» را خواستار شده بود.

اکبر هاشمی رفسنجانی همچنين در مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر از «دوستی خانوادگی» خود با خاندان سلطنتی سعودی و از جمله با ملک سلمان سخن گفته و توضيح داده که در جريان يکی از سفرهای خود به عربستان سعودی، پادشاه جديد اين کشور که در آن هنگام امير رياض بود، «يک مهمانی برای ما گرفت که با خضوع رفتار کرد. همه چيز برادرانه برگزار شد. همه چيز را دوستانه برای من تعريف می‌کرد.»

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگری از سخنان خود در اولين جلسه اين نهاد در سال ۱۳۹۴ نيز با اشاره به عمليات نظامی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در يمن، گفته که «انتظار می‌رود تا دير نشده، عقلای اين کشورها هرچه سريعتر مانع ادامه آتش افروزی‌های تازه‌کارها شوند و تجاوز به يمن و جنگ را متوقف کنند.»

جمهوری اسلامی به شدت با عمليات نظامی عربستان سعودی، مصر، اردن، امارات متحده عربی و تعدادی ديگر از کشورهای بزرگ عربی – سنی عليه شورشيان شيعه مذهب حوثی در يمن مخالف است.

XS
SM
MD
LG