لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۹

حزب‌الله و اسرائیل؛ ادامه دشمنی در سایه موشک‌های فاتح ۱۱۰


موشک فاتح ۱۱۰
موشک فاتح ۱۱۰

حزب‌الله لبنان می‌گويد حالا موشک‌هايی دارد که می‌تواند تمام نقاط اسرائيل را با دقتی بالا هدف قرار دهد. اين موشک‌ها که فاتح ۱۱۰ نام دارند، توسط ايران در اختيار اين گروه سياسی – نظامی لبنان قرار گرفته‌اند هرچند هنوز مشخص نيست که در ايران توليد يا در لبنان مونتاژ شده باشند. ايران می‌گويد موشک‌های فاتح ۱۱۰ بردی بين ۲۵۰ تا ۳۰۰ کيلومتر دارند و ضريب خطای‌شان کمتر از ۱۰ متر است.

حسين آرين، تحليلگر مسائل استراتژيک و نظامی در گفت‌وگو با راديو فردا می‌گويد که اگرچه اين موشک‌ها امتياز بزرگی برای حزب‌الله در نبردی احتمالی با اسرائيل به شمار می‌آيند اما اسرائيل نيز به عنوان قدرتمندترين ارتش منطقه، ابزارهای کافی و لازم برای دفاع از خود را دارد.

تاکنون فقط منابع ايرانی و حزب‌الله اعلام کرده‌اند که موشک‌های فاتح ۱۱۰ در اختيار اين گروه قرار گرفته‌اند. آيا می‌توان با قطعيت گفت که اين اتفاق افتاده به خصوص اينکه اسرائيل پيش از اين چند بار با بمباران هوايی محموله‌های نظامی که قرار بود از سوريه به دست حزب‌الله برسند، مانع چنين مسئله‌ای شده بود؟

به نظر می‌رسد که ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی درست باشد. سال گذشته اسرائيل يک محموله نظامی از ايران که حاوی موشک فاتح ۱۱۰ بود در نزديک دمشق هدف قرار داد. ولی با توجه به ارتباط نزديکی که بين ايران و سوريه است و با توجه به اينکه ايران کماکان سلاح و تجهيزات به سوريه ارسال می‌کند، اينکه بخواهد موشک فاتح ۱۱۰ يا موشک‌های ديگر را به حزب‌الله لبنان منتقل کند يا در آنجا مونتاژ کند، دور از انتظار نيست. در عين حال فرمانده هوافضای سپاه گفته کارخانه‌های موشک سازی سوريه توسط ايران اداره می‌شوند. با اين حساب اين مسئله امکان پذير است.

موشک فاتح ۱۱۰ چه موشکی است؟

اين موشک در واقع بهينه‌سازی موشک زلزال ۲ است که چند نمونه آن توسط ايران ساخته شده. اين موشک تک مرحله‌ای با سوخت جامد و برد حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ کيلومتر است. ۵۰۰ کيلوگرم مواد منفجره حمل می‌کند و به ادعای جمهوری اسلامی، دايره خطايش کمتر از ۱۰ متر است. نمونه ديگر اين موشک که در ايران ساخته شده، به نام خليج فارس، ساحل به درياست که نيروی دريايی سپاه پاسداران استفاده می‌کند. وجود اين موشک در زرادخانه حزب‌الله می‌تواند يک ورق‌برگردان باشد و کارشناسان اسرائيلی هم اين مسئله را تاييد کرده‌اند زيرا برد و دقت اين موشک، می‌تواند بيشتر نقاط اسرائيل را هدف قرار دهد يعنی تل‌آويو و حتی بئرشبع.

توان دفاع ضدموشکی اسرائيل برای مقابله با فاتح ۱۱۰ تا چه حد است؟

اسرائيل لايه‌های مختلف ضدموشکی و پدافند هوايی داير کرده است. از جمله گنبد آهنين، فلاخن داود و سامانه‌های بسيار قويتر مانند آرو (پيکان) که برای مقابله با موشک‌های دوربرد بالستيک است. درست است که موشک فاتح ۱۱۰ که ايران در اختيار حزب‌الله گذاشته می‌تواند موشک مهمی باشد اما اسرائيل هم توان کافی و لازم برای مبارزه با اين نوع موشک‌ها را دارد و در عين حال بايد بدانيم که اسرائيل نيروی هوايی بسيار قدرتمندی دارد که در جنگ ۳۳ روزه با حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ بيشتر تسليحات موجود در زرادخانه حزب‌الله را نابود کرد هرچند بعد از جنگ ايران دوباره آن را تجهيز کرد.

آيا توانايی موشک‌های فاتح ۱۱۰ در هيچ جنگی تست شده‌اند که ادعاها درباره قدرت و دقت آنها را باورپذیر کند؟

ما نمی‌توانيم با کمال اطمينان بگوييم که اين موشک‌ها اين دقت را دارند اما با توجه به پيشرفت‌های نسبی که ايران در زمينه موشکی داشته و با توجه به اينکه مرتب موشک‌های قديمی را از طريق بهبود سيستم هدايت و کم کردن دايره خطای آنها بهينه سازی می‌کند، دور از انتظار نيست که اين موشک توانايی و دقت لازم را داشته باشد اما در عين حال نبايد توانايی نظامی اسرائيل در پدافند هوايی را ناديده گرفت.

آيا آماری از تعداد موشک‌های فاتح ۱۱۰ که گفته شده در اختيار حزب‌الله قرار داده شده، وجود دارد؟

ما نمی‌دانيم که دقيقا چه تعداد موشک در اختيار حزب‌الله گذاشته‌اند. اما با توجه به آمارهای کلی و تقريبی که در دست است، حزب‌الله چيزی حدود ۳۰ هزار راکت و به طور کلی سلاح‌های گوناگون داشته باشد که اسرائيل ادعا می‌کند بيشتر آنها را در جريان جنگ ۳۳ روزه از بين برد ولی نشانه‌هايی هم هست که ايران دوباره حزب‌الله را تجهيز کرده و سلاح‌های کافی در اختيارش گذاشته است.

شما در عين حال که گفتيد موشک‌های فاتح ۱۱۰ در اختيار حزب‌الله می‌توانند ورق را برگردانند، به قدرت نظامی و پدافندی اسرائيل هم اشاره کرديد. واقعا اين موشک‌ها در يک جنگ احتمالی آينده ميان حزب‌الله و اسرائيل چه نقشی می‌توانند ايفا کنند؟


نقش‌شان می‌تواند اين باشد که با توجه به بردشان می‌توانند نقاط بيشتری را در اسرائيل هدف قرار دهند. اينکه گفتم ورق برگردان در مقايسه با آنچه حزب‌الله در گذشته داشته اين يک پله و يک مرحله بالاتر است و اگر ايران واقعا موشک‌های ساحل به دريا هم در اختيار حزب‌الله قرار داده باشد، بعد ديگری به اين سازمان می‌دهد که بتواند شناورهای اسرائيلی را از ساحل هدف قرار دهد. اين گستردگی ابعاد هجومی حزب‌الله می‌تواند ورق برگردان باشد و تهديد بيشتری را متوجه اسرائيل بکند ولی تاکيد می‌کنم اسرائيل بزرگترين و مهمترين قدرت نظامی در خاورميانه است. البته به طور کلی ضعف‌ها و آسيب‌پذيری‌هايی دارد اما می‌تواند در مقابل حملات حزب‌الله مقاومت و بيشتر آنها را خنثی کند.

XS
SM
MD
LG