لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۰

رونقی ملکی به اعتصاب غذا پایان داد؛ آغاز «اعتصاب درمان»


حسين رونقی ملکی، زندانی سياسی محبوس در زندان اوين، با اعلام پايان اعتصاب غذای خود، تاکيد کرد تا «فراهم کردن شرايط مناسب درمان در وضعيت مناسب به اعتصاب درمان در زندان» ادامه خواهد داد.
نامه آقای رونقی ملکی روز پنج‌شنبه، ۱۴ شهريور، در وب‌سايت کلمه منتشر شده است.
آقای رونقی ملکی در نامه خود بيان کرده است که در اعتراض به «بی‌توجهی مسئولان به جان و سلامت انسان‌ها، عدم رسيدگی به وضعيت زندانيان سياسی عقيدتی بيمار، افزايش فشار بر خانواده، تبعيدهای خودسرانه و غيرقانونی زندانيان سياسی و قرار دادن اجباری آنها در شرايط غيرانسانی» اعتصاب غذا کرده بود.
زليخا موسوی، مادر اين زندانی سياسی، نيز با گذشت چند روز از اعتصاب غذای فرزندش و در همراهی با او، اعتصاب غذا کرده بود.
آقای رونقی ملکی در نامه خود می‌افزاید که «با توجه به وخامت اوضاع جسمی مادرم و با توجه به وضعيت جسمانی خود و تاکيد پزشکان متخصص بر شکستن اعتصاب غذا به دليل صدمات جبران‌ناپذير وارده بر جسمم و با احترام و توجه به درخواست جناب آقای سيد محمد خاتمی، دختران عزيز مهندس موسوی، هم‌بنديان بزرگوارم، زندانيان سياسی، عقيدتی و خانواده‌های‌شان، مادران و خانواده‌های داغدار شهدای راه ميهن، جمعی از فعالان سياسی و مدنی، هنرمندان، روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نويسان و مادران عزادار»، به اعتصاب غذای خود خاتمه می‌دهد.
او ۲۸ روز را در اعتصاب غذا به سر برد. در اين مدت تعداد زيادی از فعالان سياسی و اجتماعی، خانواده‌های قربانیان حوادث پس از انتخابات ۸۸ و زندانيان سياسی از آقای رونقی ملکی درخواست کرده بودند اعتصاب غذای خود را بشکند.
او در نامه خود همچنین گفته است که پايان اعتصاب غذايش «به منزله عدم پيگيری مطالبات به‌حق و مشروع و اعتراض نکردن به شرايط موجود نيست».
اين زندانی سياسی افزوده است که «با وجود خطرات ناشی از بيماری‌هايی که در دوران حبس» به آنها مبتلا شده، اعتراض خود را به صورت «اعتصاب درمان» ادامه خواهد داد.
آقای رونقی ملکی در پايان نامه خود تاکيد می‌کند که مسئوليت «هر حادثه و رخداد ناگواری» که به دليل «اصرار بر نگهداری در زندان، اعتصاب درمان و عدم رسيدگی و بی‌توجهی به وضعيت»‌ وی رخ بدهد، بر عهده «دستگاه قضايی و مسئولانی است که با بی‌تدبيری» اين شرايط را برای او و ديگر زندانيان سياسی به وجود آورده‌اند.
حسين رونقی ملکی، فعال حقوق بشر و وبلاگ‌نويس جوان، از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۱۵ سال حبس تعزيری محکوم شده است. او ۲۲ آذر ۸۸ در خانه‌اش در شهرستان ملکان بازداشت شد.
اين زندانی سياسی که به «بابک خرمدين» معروف بوده، به گفته خانواده‌اش، هنگامی که بازداشت شد در سلامت کامل بود، اما طی چهار سال گذشته، يعنی از زمان بازداشت تاکنون، هفت بار تحت عمل جراحی کليه قرار گرفته است.
XS
SM
MD
LG