لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

شیعیان حوثی خانه نخست وزیر یمن را محاصره کردند


خالد بحاح، نخست وزیر یمن
خالد بحاح، نخست وزیر یمن

راجح بادی، سخنگوی دولت يمن از محاصره خانه نخست وزير اين کشور توسط شبه‌نظاميان شيعه حوثی، تنها ساعاتی پس از آتش بس در صنعا، پايتخت خبر داده است.

آقای بادی به خبرگزاری فرانسه گفت که چند ساعت پیش از اينکه خانه خالد بحاح، نخست وزير ، محاصره شود، او از یک حادثه تيراندازی جان سالم به در برده بود.

اين اتفاق در حالی رخ داده که بعد از ظهر دوشنبه ۲۹ دی، اعلام شد که نمايندگان حوثی‌ها و دولت يمن، پس از چند ساعت درگيری شديد در صنعا، برای آتش بس به توافق رسيده‌اند.

وزير اطلاع رسانی يمن، اين حوادث را که به کشته شدن دست‌کم ۹ نفر انجاميد، «تلاش برای کودتا عليه دولت قانونی» توصيف کرده است.

سخنگوی دولت يمن میگوید که مردان مسلح، هر سه ورودی اقامتگاه نخست وزير را مسدود کرده‌اند.

راجح بادی خواستار برگزاری جلسه اضطراری تمام نيروهای سياسی يمن در صبح روز سه‌شنبه برای ترسيم «نقشه راه» پايان دادن به خشونت‌ها شده است.

روز دوشنبه، حوثی‌های شيعه مذهب کنترل يک پايگاه نظامی و تلويزيون حکومتی را به دست گرفتند.

اطراف کاخ رياست جمهوری نيز در همين روز با گلوله‌های خمپاره هدف قرار گرفته است و تانک‌ها و سربازان ارتش در مقابل اقامتگاه عبدربه منصور هادی، رئيس جمهوری، مستقر شده‌اند.

درگيری‌های روز دوشنبه در صنعا پس از انتشار متن پيش‌نويس قانون اساسی جديد يمن آغاز شد. حوثی‌ها به شدت به اين پيش‌نويس معترض هستند.

يمن سال‌هاست که به صحنه درگيری‌های مسلحانه ميان دولت و ارتش وفادار به آن با حوثی‌های شيعه مذهب و القاعده تبديل شده است.

XS
SM
MD
LG