لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۵

دفاع آمانو از روند نمونه‌برداری از پارچین: به این روند «ایرادی وارد نیست»


یوکیا آمانو
یوکیا آمانو

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنج‌شنبه در مصاحبه‌ای با رد انتقادات از روند نمونه‌برداری کار‌شناسان ایرانی از سایت نظامی پارچین گفت که او معتقد است که به فرایند طی شده «هیچ ایرادی وارد نیست».

آقای آمانو پیش از این نیز گفته بود که کار‌شناسان ایرانی که از پارچین نمونه‌برداری کردند، تحت «نظارت دقیق» آژانس قرار داشتند و او «فعلا» معتقد است که این نمونه‌ها «اصالت دارد» و مشکلی بر آنها وارد نیست.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اما در این گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس که روز جمعه، سوم مهر، منتشر شد تاکید می‌کند که اکنون «کاملا مطمئن» است که نمونه‌های دریافت شده از ایران «اصیل و معتبر» هستند.

مصاحبه یوکیا آمانو با خبرگزاری آسوشیتدپرس حدود یک هفته پس از سفر او به ایران منتشر می‌شود، سفری که وی در آن از سایت نظامی پارچین نیز بازدید کرد.

ایران این بازدید را «تشریفاتی» و نه «بازرسی» خوانده و گفته است که نمونه‌برداری از پارچین بدون حضور بازرسان آژانس و به دست کار‌شناسان جمهوری اسلامی انجام شده و سپس این نمونه‌ها در اختیار مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته است.

اما به گفته مدیرکل آژانس، این نمونه‌برداری با «مسئولیت و نظارت» این نهاد انجام شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و برخی کشورهای جهان مظنون‌اند که ایران در گذشته در سایت نظامی پارچین آزمایش‌هایی انجام داده که به ساخت تسلیحات هسته‌ای مرتبط بوده‌اند؛ جمهوری اسلامی همواره در عین تکذیب این ادعا به بهانه نظامی بودن سایت پارچین از دسترسی بازرسان آژانس به آن جلوگیری کرده است.

در همین حال نمونه‌برداری کار‌شناسان ایرانی از سایت پارچین با انتقاد شدید جمهوری‌خواهان منتقد دولت اوباما در آمریکا روبه‌رو بوده است.

آنها معتقدند که اعطای چنین حقی به جمهوری اسلامی، نشانه‌ای از «امتیازات بیش از حدی» است که بر پایه توافق جامع اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی به تهران داده شده است.

آسوشیتدپرس نیز در گزارش خود تاکید کرده که به طور معمول این بازرسان آژانس هستند که با تجهیزات خود از خاک و هوای تاسیسات مظنون به فعالیت‌های نظامی اتمی نمونه‌برداری می‌کنند.

اما آقای آمانو در مصاحبه خود تاکید کرده است که آژانس به‌واسطه استفاده از آلات و تجهیزات مدرن و پیشرفته از اصالت و درستی فرایند طی‌شده برای نمونه‌برداری از پارچین «اطمینان دارد».

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ساخت و ساز‌ها در تاسیسات پارچین طی سال‌های گذشته بارها ابراز نگرانی کرده است.

مدیرکل آژانس نیز با بیان این که او و معاونش در بازدید از سایت پارچین، «تجهیزاتی که با ساخت تسلیحات هسته‌ای مرتبط باشد» ندیده‌اند، در عین حال گفته است که «بازسازی پارچین ادامه دارد».

XS
SM
MD
LG