لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

درخواست مطهری از مجلس خبرگان برای بررسی حصر رهبران جنبش سبز


علی مطهری
علی مطهری

علی مطهری در نامه‌ای از محمد یزدی، رییس مجلس خبرگان، خواسته تا حصر خانگی رهبران جنبش سبز و ممنوع‌التصویری و ممنوع‌البیانی محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران «در دستور کار اجلاس پیش روی» این مجلس قرار گیرد.

این نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای که روز جمعه ششم شهریور روی وبسایت خود منتشر کرده است، ابراز امیدواری کرده تا پس از قرار گرفتن این موضوعات در دستور کار مجلس خبرگان رهبری، «با تدبیر و هدایت رهبر گرانقدر انقلاب اسلامی این دو معضل حل و فصل گردد».

در نامه آقای مطهری به رییس مجلس خبرگان آمده است: «نظر به اینکه در موضوع ممنوع‌التصویری و ممنوع‌البیانی رییس جمهوری اسبق و نیز در مسئله حصر خانگی نخست ‌وزیر دوره جنگ و همسرش و رییس اسبق مجلس، مراجع مسئول مستند قانونی ارائه نمی‌کنند و پاسخگو نیستند، مستدعی است این دو موضوع در دستور کار اجلاس پیش روی مجلس خبرگان قرار داده شود تا با تدبیر و هدایت رهبر گرانقدر انقلاب اسلامی این دو معضل حل و فصل گردد».

مرتضی کاظمیان، تحلیلگر سیاسی ملی – مذهبی در فرانسه به وبسایت رادیو فردا می‌گوید که «علی مطهری به‌عنوان یک اصول‌گرا و اصلاح‌طلب واقعی از نقش ویژه رهبر جمهوری اسلامی در ادامه حبس غیر قانونی رهبران جنبش سبز و نیز ممنوعیت انتشار اخبار و تصاویر آقای خاتمی مطلع ‌است».

به گفته آقای کاظمیان، علی مطهری «به ‌شکلی هوشمندانه، توپ پیگیری این دو حوزه را همزمان به زمین رهبری و نیز به زمین خبرگان رهبری پرتاب کرده است».

این تحلیلگر مسائل ایران در عین حال معتقد است که «موضع رییس تندرو و اقتدارگرای مجلس خبرگان در مورد هر دو موضوع مورد پرسش، مشخص است» و «خبرگان رهبری نیز پاسخی به مطهری نخواهد داد و جسارت ورود به این دو مسئله و پرسش از رهبر نظام را نخواهد داشت. اما در فاصله شش ماه تا انتخابات مجلس خبرگان، نمایشی و فرمایشی بودن مجلس موجود و اهمیت تغییر ترکیب آن بیش از پیش برای شهروندان آشکار می‌شود».

انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان قرار است هفتم اسفند سال جاری و همزمان با انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، یکی از وظایف مجلس خبرگان، نظارت بر عملکرد رهبر است و این مجلس تنها نهادی است که می‌تواند رهبر جمهوری اسلامی را عزل و نصب کند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ و رهبر جنبش اعتراضی پس از آن انتخابات (جنبش سبز)، از اسفند سال ۱۳۸۹ در حبس خانگی قرار دارند.

زهرا رهنورد، همسر آقای موسوی نیز وی را در این حبس همراهی می‌کند.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی همچنین محمد خاتمی، رییس جمهوری اسبق ایران را ممنوع‌التصویر اعلام کرده است.

آقای مطهری در سال‌های گذشته از مخالفان جدی این موارد بوده و بار‌ها علنا به آن‌ها اعتراض کرده است.

بر اساس تفسیری که شورای نگهبان از قانون اساسی جمهوری اسلامی ارائه می‌دهد، نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز مانند همتایان خود در انتخابات مجلس شورای اسلامی، باید توسط این شورا احراز صلاحیت شوند.

این در حالی است که اعضای شورای نگهبان به طور مستقیم یا غیر مستقیم توسط رهبر جمهوری اسلامی انتخاب و منصوب می‌شوند.

XS
SM
MD
LG