لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۱

جهانگیری: بابک زنجانی گردن‌کلفتی می‌کند و پول‌ها را پس نمی‌دهد


بابک زنجانی
بابک زنجانی

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران، می‌گوید که بابک زنجانی با وجود گذراندن «یک سال» در زندان هنوز با «گردن‌کلفتی» از بازپس دادن «پول‌هایی که گرفته» سر باز می‌زند.

این دومین بار است که معاون اول حسن روحانی با این توصیف از بابک زنجانی یاد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای جهانگیری روز شنبه، ۲۸ شهریورماه، در شهر بیرجند گفت که بابک زنجانی «در مقطعی دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول دریافت کرده و دیگر آن را پس نداده است».

رقمی که آقای جهانگیری به آن اشاره می‌کند دقیقا رقمی است که پیشتر وزیر نفت دولت روحانی نیز قید کرده و گفته است که این مبلغ در «بانک جعلی» خود بابک زنجانی درنهایت «از بین رفته» است.

معاون اول رئیس جمهور ایران افزود:‌ «این آقا در مقطعی به تامین اجتماعی پیشنهاد داد که به ازای خرید شرکت‌های این سازمان چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو پول می‌پردازد و طبق توافقی که در این زمینه انجام گرفته است، این مبلغ را به صورت فرضی و بر روی کاغذ پرداخت می‌کند.»

به گفته اسحاق جهانگیری، آقای زنجانی در این مرحله «یک چک تضمینی معادل ۱۷ هزار میلیارد تومان» از سازمان تامین اجتماعی به ریاست سعید مرتضوی دریافت می‌کند که همچنان با «گردن‌کلفتی» از بازپرداخت آن به این سازمان خودداری می‌کند.

آقای جهانگیری در مردادماه گذشته هم اشاره کرده بود که بابک زنجانی با «گردن‌کلفتی» از بازپرداخت دیون خود به دولت سر باز می‌زند.

بابک زنجانی که در اواسط دهه ۱۳۸۰ در ایران به شهرت رسید، مالک ده‌ها شرکت و موسسه اقتصادی و مالی در داخل و خارج از ایران بود که در دوران اعمال تحریم‌های بین‌المللی بر ایران در دولت محمود احمدی‌نژاد، به جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کرد.

آقای زنجانی به عنوان سرمایه‌دار و کارآفرین، مورد تقدیر حسن روحانی، رئیس جمهور کنونی، و اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز قرار گرفته است.

با وجود این و پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، آقای زنجانی به اتهام فساد مالی و اقتصادی در دی‌ماه سال ۹۲ بازداشت شد و از آن زمان تاکنون را در زندان اوین سپری کرده است.

او در این مدت بار‌ها گفته که «بی‌گناه» است و به عنوان «بسیجی اقتصادی» تنها به «نظام کمک کرده» است.

XS
SM
MD
LG