لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۵

فرمانده ارتش: به قطعنامه‌ها علیه ایران عمل نمی‌کنیم


سرلشکر عطاءالله صالحی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران است.
سرلشکر عطاءالله صالحی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

عطاءالله صالحی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه، ۱۵ بهمن‌، تاکید کرد که جمهوری اسلامی به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد مربوط به برنامه‌های موشکی و نظامی‌ ایران عمل نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای صالحی روز پنج‌شنبه در پاسخ به سوالی درباره تاثیر توافق اتمی با گروه ۵+۱ بر برنامه‌های نظامی ایران گفت: «ما به قطعنامه‌ها علیه ایران نه توجه می‌کنیم و نه عمل.»

فرمانده کل ارتش ایران چنین اظهار نظر کرد که عمل نکردن به قطعنامه‌های شورای امنیت درباره این مسئله «ناقض برجام نیست».

آقای صالحی تاکید کرد که «ما کار خودمان را می‌کنیم و برنامه‌ آینده موشکی ایران نیز قوی‌تر و دقیق‌تر خواهد شد».

مقام‌های جمهوری اسلامی پیشتر نیز همواره گفته‌اند که آزمایش‌های موشکی اخیر ایران ناقض توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی (برجام) نیست.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت ایالات متحده آمریکا نیز نظر مشابهی دارد، هرچند واشینگتن معتقد است که آزمایش‌ موشکی ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد است که در تایید توافق هسته‌ای صادر شد، اما در آن تحریم‌ها و محدودیت‌ها علیه برنامه موشکی جمهوری اسلامی به‌ویژه در حوزه موشک‌های بالیستیک دارای توانایی حمل کلاهک هسته‌ای پابرجا ماند.

در همین زمینه ایالات متحده آمریکا پس از آزمایش موشک موسوم به «عماد» تحریم‌های جدیدی را نیز به این بهانه علیه ایران تصویب کرد که با واکنش منفی مقام‌ها در تهران مواجه شد.

با این حال علی‌رغم دستور پیشین علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مبنی بر این که پس از توافق هسته‌ای، هرگونه تحریم جدید علیه ایران به هر بهانه‌ای ناقض این توافق خواهد بود، تهران اقدام خاصی در واکنش به این تحریم‌ها انجام نداد.

فرمانده کل ارتش ایران در سخنان روز پنج‌شنبه خود همچنین مدعی شد که برنامه نظامی جمهوری اسلامی «هیچ تهدیدی برای کشورهای دوست و همسایه نیست»، اما «اینها تهدیدی برای دشمنان این نظام است و اسرائیل باید معنی این حرف را به خوبی بداند».

آقای صالحی همچنین تاکید کرد که «رژیم صهیونیستی از بین نمی‌رود، مگر با مقاومت».

جمهوری اسلامی ایران از بدو تاسیس، موجودیت کشور و حکومتی به نام اسرائیل را از اساس انکار کرده و رهبران و مقام‌های ارشد ایران در ۳۷ سال گذشته بارها بر نابودی اسرائیل تاکید کرده‌اند.

این اظهارات همواره با واکنش منفی اسرائیل و متحدانش و همچنین جامعه بین‌الملل مواجه شده است.

XS
SM
MD
LG