لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۸

هفت‌تیرکشی در تهران و «مداح مشهوری که به دادسرا نرفت»


محمود کریمی در حال مداحی در حضور علی خامنه‌ای
محمود کریمی در حال مداحی در حضور علی خامنه‌ای
يکی از وب‌سايت‌های نزديک به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در گزارشی خبر داد که مداحی که ماجرای اسلحه‌کشی و تيراندازی اخیرش در يکی از اتوبان‌های تهران جنجالی شده محمود کريمی بوده است.
گزارش وب‌سايت ندای انقلاب در سايت‌ها و خبرگزاری‌های نزديک به جناح اصولگرا و ديگر نهادهای امنيتی نيز بازنشر شده، اما با گذشت بيش از دو روز هنوز توسط آقای کريمی يا مقام‌های رسمی تکذيب نشده است.
اما روايتی که ندای انقلاب از تيراندازی محمود کريمی ارائه کرده، با روايت‌های ديگر متفاوت است.
يکی از نزديکان آقای کريمی که نام او ذکر نشده به اين وب‌سايت گفته است که این مداح مشهور «بامداد چند روز پيش در يکی از اتوبان‌های تهران در حال حرکت بود [که] از سوی سرنشينان چند خودرو مورد تهديد قرار گرفت.»
به گفته اين فرد، سرنشينان اين خودروها «با ويراژ دادن اطراف خودرو حاج محمود کريمی وی را مجبور به توقف در حاشيه اتوبان می‌کنند» و پس از آن «سرنشينان خودروهای مزاحم پياده شده و به سمت خودرو کريمی می‌روند و اين مداح که به همراه خانواده خود بوده برای دفاع از خانواده خود و دور کردن "اراذل و اوباش" اقدام به شليک هوايی می‌کند.»

حسن رعیت (میرکاظمی) در روز عاشورای 88
حسن رعیت (میرکاظمی) در روز عاشورای 88
اين گزارش افزوده است که پس از اين که تيراندازی هوايی آقای کريمی هم «نتيجه نمی‌دهد»، «کريمی يک گلوله به سمت لاستيک ماشين يکی از اين افراد مزاحم شليک می‌کند که اين گلوله به گلگير خودرو اصابت می‌کند و نهايتا "اراذل و اوباش" از اطراف ماشين کريمی فاصله می‌گيرند.»


ندای انقلاب همچنین گزارش داده است که محمود کريمی دارای «مجوز حمل سلاح از سوی نهادهای مربوطه» است.
سايت‌های نزديک به جناح اصولگرا و نهادهای امنيتی نوشته‌اند که «ضدانقلاب و صهيونيست‌ها» به دليل «اثرگذاری» محمود کريمی در «سال‌های اخير» و «جذب جوانان به فرهنگ اهل بيت و ترويج اين فرهنگ» از او عصبانی هستند.
آقای کريمی از مشهورترين و، بر اساس گزارش‌ها، گران‌قيمت‌ترين مداحان ايران است که مداحی مراسم متعددی را در حضور علی خامنه‌ای و در دفتر رهبر جمهوری اسلامی بر عهده داشته است.
سعيد جليلی، کانديدای مورد حمايت بخشی از تندروترين نيروهای سياسی در انتخابات گذشته رياست جمهوری، در يکی از مناظره‌های تلويزيونی خود از «هيئت آقای محمود کريمی» به عنوان يکی از «ظرفيت‌های بسيار خوب متناسب با فرهنگ اسلامی و ايرانی که می‌تواند برای جوانان نشاط ايجاد کند» نام برده بود.
روايت ديگر
اما سايت آینده با اشاره به خبرهايی که در حمايت از آقای کريمی در تعدادی از وب‌سايت‌های خبری منتشر شده، این پرسش را مطرح کرده است که «اين چه اراذل و اوباشی بوده‌اند که به خودروی مداح مشهور حمله کرده‌اند اما به جای اين که آنها مسلح باشند، طرف مقابل مسلح بوده و تيراندازی کرده است؟» و «اگر طرف مقابل اراذل و اوباش بوده‌اند چرا به جای اين که فرار کنند به کلانتری مراجعه کرده‌اند و اقدام به گزارش حادثه و شکايت نموده‌اند؟»
اين سايت همچنين از حضور «حسن رعيت يا حسن ميرکاظمی، شريک مشهور بابک زنجانی» در خودروی محمود کريمی خبر داده و پرسيده است آيا او نيز جزء «خانواده» مداح مشهور محسوب می‌شود؟
سيد حسن ميرکاظمی که به نام حسن رعيت نيز شناخته می‌شود، از دوستان بابک زنجانی، ميلياردر ايرانی، است که تصاوير متعددی از او در کنار آقای زنجانی و نيز در حالی که به سلاح گرم مسلح است و سرکوب اعتراضات به نتايج انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ را مديريت می‌کند، در رسانه‌ها منتشر شده است.
وب‌سایت انتخاب نیز پرسيده است که «اسلحه [محمود کريمی] واقعا متعلق به چه کسی بوده است و چرا بايد افرادی نظير يک مداح يا يک متهم دانه‌درشت اقتصادی مجوز حمل سلاح داشته باشند؟» و اين که «مداح مشهور و سرنشينان خودرو در آن ساعت نيمه شب در چه شرايطی و از کجا به سوی کجا در حال حرکت بوده‌اند که بر اثر يک موضوع ساده اقدام به اسلحه‌کشی کرده‌اند؟»
سايت آينده که نخستين سايتی بود که خبر تيراندازی محمود کريمی را منتشر کرد، در گزارش اوليه خود آورده بود افرادی که آقای کريمی به سوی آنها تيراندازی کرده «زوج جوانی» بودند که خودروی آنها با خودروی مداح مشهور تصادف کرده بود.
به نوشته اين سايت، اين تصادف که «می‌توانست مانند صدها نمونه ديگر مثل آن با کروکی و مراجعه به بيمه حل شود به مشاجره و درگيری لفظی می‌کشد» تا اين که در نهايت «مداح معروف و همراهانش که در خودروی تويوتا بودند "کلت" کشيده و ۵ تير به جلو و گلگير [پژو] ۲۰۶ شليک می‌کنند».
در اين گزارش همچنین آمده است که زوج جوان «به کلانتری شکايت می‌برند و شکايت ثبت و به دادسرا ارسال می‌شود»، اما «جناب مداح تيرانداز در جلسه دادرسی حضور پيدا نمی‌کند».

در فقه شيعه و قوانين جمهوری اسلامی، استفاده از سلاح گرم يا سرد که موجب وحشت مردم شود «محاربه» محسوب شده و مجازات آن «اعدام» است.
در ۳۵ سال گذشته، صدها نفر در ايران به همين اتهام اعدام شده‌اند.
XS
SM
MD
LG