لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۹

احمد خاتمی: کسانی که رای نیاوردند از تضعیف نهادهای نظام خودداری کنند


احمد خاتمی در نماز جمعه تهران
احمد خاتمی در نماز جمعه تهران

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، روز جمعه «نظام مقدس جمهوری اسلامی» را «پیروز انتخابات» هفتم اسفند توصیف کرده و گفت: «بعضی از ما یادمان نیست که میدان سیاست مثل میدان فوتبال است، گاهی گل می‌زنیم و گاهی گل می‌خوریم. وقتی گل زدیم نباید مغرور شویم و وقتی گل خوردیم نباید مایوس شویم.»

آقای خاتمی همچنین به نامزدهایی که در این انتخابات رای نیاوردند توصیه کرد که از «تضعیف نهادهای نظام» خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای خاتمی در نماز جمعه ۱۴ اسفند تهران گفت: «کسانی که رای نیاوردند نباید با نظام و مردم قهر کنند و به تضعیف نهادهای نظام بپردازند، چرا که در این صورت مردود و رفوزه مضاعف هستند.»

امام جمعه موقت تهران با بیان این که «بعد از انتخابات کدورت‌ها را کنار بگذاریم»، خطاب به نامزدهای شکست‌خورده در انتخابات اخیر گفت: «در آتش اختلاف و تفرقه ندمید. هم قبل، هم حین و هم بعد از برگزاری انتخابات دشمن به دنبال چندقطبی کردن جامعه بوده، هست و خواهد بود. لذا دشمن را ناکام بگذارید.»

این نخستین نماز جمعه‌ای است که پس از برگزاری انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در تهران و دیگر شهرهای ایران برگزار می‌شود.

در انتخابات اخیر مجلس خبرگان رهبری، محمد یزدی، رئیس کنونی این مجلس، و محمدتقی مصباح یزدی، از شخصیت‌های تندروی جناح اصولگرا، نتوانستند از شهر تهران به این مجلس راه یابند.

این اتفاق نارضایتی عده‌ای از اصولگرایان از جمله رئیس قوه قضاییه را به دنبال داشت.

احمد خاتمی که هم‌اکنون عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری است، از استان کرمان نامزد بود و توانست بار دیگر به این مجلس راه پیدا کند.

آقای خاتمی در سخنان روز جمعه خود همچنین گفت که «صابون انتخابات به تن من هم خورده»، اما در عین حال خواستار «پادرمیانی عده‌ای» شد تا «کدورت‌ها را تبدیل به صفا و آشتی کنند».

در مشهد نیز آیت‌الله احمد علم‌الهدی، امام جمعه این شهر، با بیان این که «دشمن امسال با حضور پرشور مردم در صحنه انتخابات بیش از گذشته ناامید شد»، گفت: «لبیک ملت ایران به ندای رهبر معظم انقلاب عمق قدرت و سیاست‌مداری رهبری را در جهان به اثبات رساند.»

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای علم‌الهدی افزود: «مردم ایران تحمل گرسنگی را دارند اما تحمل ضربه به نظام را ندارند.»

احمد علم‌الهدی نیز از استان خراسان رضوی نامزد مجلس خبرگان رهبری بود و موفق شد به این مجلس راه پیدا کند.

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مجلس خبرگان رهبری تنها نهادی است که وظیفه نظارت بر عملکرد رهبر جمهوری اسلامی و تعیین و برکناری احتمالی او را دارد.

این مجلس ۸۸ عضو دارد.

XS
SM
MD
LG