لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۵

روایاتی از پشت پرده آنچه بر مینو خالقی گذشت


پوستر انتخاباتی خانم خالقی؛ مردی که در میان پنج کاندیدای اصلاح‌طلبان اصفهان قرار دارد، علیرضا آجودانی است که به گفته وزارت کشور با ردصلاحیت خانم خالقی، جایگزین او خواهد شد.
پوستر انتخاباتی خانم خالقی؛ مردی که در میان پنج کاندیدای اصلاح‌طلبان اصفهان قرار دارد، علیرضا آجودانی است که به گفته وزارت کشور با ردصلاحیت خانم خالقی، جایگزین او خواهد شد.

مینو خالقی، منتخب سوم اصفهان در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی بود. ستاد انتخابات کشور این نتیجه را تایید کرده اما شورای نگهبان می‌گوید که خانم خالقی نمی‌تواند در مجلس آینده حضور داشته باشد.

مقام‌های شورای نگهبان درباره تصمیمی که این شورا برای مینو خالقی گرفته، نظرات متفاوتی بیان کرده‌اند.

سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان، از «ابطال آرای» خانم خالقى خبر داده، در حالیکه نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی این شورا گفته که او – بعد از برگزاری انتخابات - ردصلاحیت شده است.

دلیل مسئله هرچه بوده، رسما اعلام نشده اما رئیس ستاد انتخابات کشور گفته که خود خانم خالقى از دلیل آن مطلع شده است.

روزنامه وقایع اتفاقیه، نزدیک به اصلاح‌طلبان، از سفرهای گذشته مينو خالقی به خارج از کشور و برخی اتفاقات در این سفرها خبر داده است.

این روزنامه گزارش داده که او در ابتدا هم توسط هیئت‌های نظارت شورای نگهبان ردصلاحیت شده بود اما به دلیل «نزدیکی و رفاقت دیرینه‌ای» که میان پدرش و احمد سالک، از نمایندگان ارشد اصولگرا در مجلس نهم وجود داشت، آقای سالک برای تاییدصلاحیت خانم خالقی وساطت می‌کند.

حالا دیگر علنی شده که پدر مینو خالقی، خود سال‌ها رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در اصفهان بوده است.

احمد سالک موفق می‌شود به عنوان نفر پنجم از حوزه اصفهان، بار دیگر وارد مجلس شورای اسلامی شود.

اما مینو خالقی بعد از انتخابات، ردصلاحیت می‌شود یا اینکه آرایش باطل می‌شود.

در حالیکه برخی‌ها انگشت اتهام درباره اتفاقی که برای خانم خالقی افتاد را به سوی جناح رقیب اصولگرا گرفته‌اند، برخی منابع و گزارش‌ها روایت دیگری از ماجرا دارند.

روزنامه وقایع اتفاقیه در گزارش خود آورده که عکس‌هایی از سفر مینو خالقی به چین در سال‌های گذشته، توسط «یکی از دوستان» او در اختیار شورای نگهبان قرار گرفته است.

این گزارش افزوده که هیئت‌های نظارت شورای نگهبان اصلا از این سفر خبر نداشته‌اند وگرنه آن را در تایید صلاحیت ابتدایی خانم خالقی لحاظ می‌کردند.

احمد میرمرشدی، عضو سابق هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات اصفهان نیز به سایت صاحب‌نیوز اصفهان گفته است که مینو خالقی در «ارائه سوابق» خود به شورای نگهبان «صادقانه عمل نکرده» و «با پوشاندن گذشته خود باعث فریب ناظرین صلاحیت‌ها شد و این به نوعی غش در معامله است».

اما نکته مهم دیگری که آقای میرمرشدی می‌گوید این است که اسناد و مدارک استفاده شده علیه منتخب سوم اصفهان در مجلس دهم، نه توسط اصولگرایان بلکه توسط «افرادی از درون جبهه اصلاح‌طلبان» در اختیار شورای نگهبان قرار گرفته است.

این عضو سابق هیئت‌های نظارت شورای نگهبان تاکید کرده است: «در حقیقت همقطاران و همفکران خالقی در جبهه اصلاح‌طلبان مستندات ردصلاحیت این نامزد را افشا کردند وگرنه شورای نگهبان علم لدنی ندارد».

این سخنان در حالی بیان شده که گروه‌ها و چهره‌های مختلف اصلاح‌طلب، از ابطال آرا یا ردصلاحیت مینو خالقی انتقاد کرده‌اند.

اما جنبه دیگر ماجرا این است که حتی در صورتی که خانم خالقی نتواند به مجلس دهم راه پیدا کند (که به نظر می‌آید این اتفاق قطعی شده است)، باز هم اصلاح‌طلبان ضرر نخواهند کرد.

شهر اصفهان پنج کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد و وزارت کشور رسما اعلام کرده که با کنار رفتن منتخب سوم اصفهان از عرصه، نفر ششم انتخابات چون توانسته بیش از ۲۵ درصد آرای ماخوذه را کسب کند، طبق قانون جایگزین خانم خالقی خواهد شد.

نفر ششم هم کسی نیست جز علیرضا آجودانی، دیگر کاندیدای فهرست اصلاح‌طلبان اصفهان در انتخابات مجلس و عضو حزب اعتدال و توسعه.

XS
SM
MD
LG