لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۲

طرح دولت ایران برای توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها تا ۱۰ سال آينده


ریيس سازمان محيط زيست ايران از اجرای طرحی برای توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها به مدت ۱۰ سال خبر داد. این در حالی است که تعدادی از نمايندگان استان مازندران در مجلس به طرح‌های دولت برای توقف برداشت چوب از جنگل اعتراض کردند.

معصومه ابتکار، رييس سازمان محيط زيست، روز سه‌شنبه ۱۳ مرداد در سفر خود به استان گلستان از اجرای طرحی با همکاری سازمان جنگل‌ها خبر داد که بر اساس آن بهره‌برداری از جنگل‌های ايران تا ۱۰ سال آينده متوقف خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا، معصومه ابتکار گفت که با توقف بهره‌برداری از جنگل‌های طبيعی، طرح‌های گردشگری در اين جنگل‌ها توسعه می‌يابد.

به گفته خانم ابتکار، برای اجرای اين طرح و با هدف تامين چوب مورد نياز، تعرفه واردات چوب و کاغذ صفر شده است.

خانم ابتکار اشاره بيشتری به جزئيات اين طرح و زمان آغاز اجرای آن نکرده است.

وی روز پنجشنبه هشتم مرداد نيز گفته بود که لايحه توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها در دولت آماده است و به زودی تقديم مجلس می‌شود.

دولت ايران درسال ۹۲ نيز مصوبه‌ای را از تصويب گذراند که بر اساس آن چوب حاصل از بهره‌برداری جنگل بايد «فقط» از درختان آسيب‌ديده (شکسته، افتاده، ريشه‌کن، آفت‌زده) و عمليات پرورشی تامين شود.

با اين حال روز سه‌شنبه همايشی در شرکت صنايع چوب و کاغذ مازندران برگزار شد که سخنرانان آن با سياست‌های دولت برای توقف برداشت چوب از جنگل مخالفت کردند.

شمس‌الله شريعت‌نژاد، نماينده رامسر در مجلس در اين همايش گفت که تعطيل کردن بهره‌برداری‌ از جنگل، «سياست انحرافی» است.

به گزارش خبرگزاری فارس، رمضان شجاعی کياسری، نماينده ساری در مجلس نيز در اين همايش معصومه ابتکار، ریيس سازمان محيط زيست را متهم کرد که به دنبال «تحميل» طرح توقف برداشت چوب از جنگل به ديگر دستگاه‌های دولتی است.

هادی حسينی، نماينده قائم شهر در مجلس نیز گفت: «با تنفس جنگل مخالف هستيم چون اين سفارش قرآن است و می‌فرمايد زمين و جنگل و دريا را فرستاديم تا از آن استفاده کنيد و اگر کسی استفاده نکند خسران کرده است».

ابوالفضل روغنی، مديرعامل شرکت صنايع چوب و کاغذ مازندران، نيز طرح توقف برداشت از جنگل را تصميمی «غير کارشناسی» خواند و گفت که با اجرای اين طرح «هزار نفر» تنها در اين کارخانه بيکار می‌شوند.

در ماه‌های گذشته گزارش‌های متعددی درباره از بين رفتن وسيع جنگل‌ها بر اثر عواملی چون آتش سوزی، ساخت‌وساز و همچنين تبديل جنگل‌ها به زمين‌های کشاورزی منتشر شده است.

در همين حال محمد درويش، از مديران سازمان محيط زيست، تاکيد کرده بود که مساحت جنگل‌های هيرکانی شمال ايران از شش ميليون و ۵۰۰ هزار هکتار در ۵۰ سال پيش، به یک ميليون و ۹۰۰ هزار هکتار کاهش يافته و از اين ميزان ۸۰۰ هزار هکتار «مخروبه» است.

پيش از اين نيز معصومه ابتکار، ریيس سازمان محيط زيست، با اشاره به بررسی عکس‌های هوايی دوره ۵۰ ساله ۳۴ تا ۸۶، گفته بود که سالانه به طور متوسط ۲۸۶۷ هکتار از جنگل‌های شمال ايران تخريب شده است.

XS
SM
MD
LG