لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

هاشمی رفسنجانی: مردم به ضد انقلاب رای نمی‌دهند


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با دعوت از مردم ایران برای شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن، گفته که «نباید از مردم ترسید» و افزوده است: «این مردم به ضد انقلاب رای نمی‌دهند».

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، آقای رفسنجانی، صبح چهارشنبه و در دیدار با تعدادی از جوانان، گفته است که «مردم به کسانی رای می‌دهند که از لحاظ مادی و معنوی به مردم، انقلاب و کشور خدمت می‌کنند».

این سخنان آقای هاشمی رفسنجانی در حالی بیان شده که بر اساس قوانین ایران، صلاحیت افرادی که «اعتقاد و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی و ولی مطلقه فقیه» نداشته باشند، در انتخابات تایید نمی‌شود.

نهادهایی مانند وزارت اطلاعات، قوه قضائیه و نیروی انتظامی، با بررسی سوابق کاندیداها، وجود این شرایط را در آنها بررسی می‌کنند و پس از همه آنها، هیئت‌های نظارت شورای نگهبان با استناد به گزارش نیروهای محلی خود، درباره این شرایط تصمیم می‌گیرند.

در پایان، شورای نگهبان نظر قطعی درباره «اعتقاد و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی و ولی مطلقه فقیه» توسط کاندیداها را اعلام می‌کند.

رد صلاحیت گسترده کاندیداهایی که در مرحله اول توسط هیئت‌های اجرایی وزارت کشور تایید صلاحیت شده بودند، توسط هیئت‌های نظارت شورای نگهبان، اعتراض کاندیداها و افرادی مانند هاشمی رفسنجانی را به دنبال داشت.

اما خبرگزاری فارس در گزارشی نوشت که برخی افراد تایید صلاحیت شده توسط هیئت‌های اجرایی، سوابق و خصوصیاتی مانند «تابعیت اسرائیلی همسر، ارتباط با گروهک پ.کا.کا و برخی گروهک‌های ضد انقلاب، تابعیت چندگانه، سقط جنین غیر قانونی، مشارکت در قتل، رشوه‌گیری، زنای محصنه، زنا با بستگان و محارم، نزاع خیابانی و اخلال در نظم عمومی» داشته‌اند.

آقای هاشمی رفسنجانی در سخنان چهارشنبه خود همچنین گفته که «نمی‌شود با حیله مردم را فریب داد» و افزوده است: «مردم وطن و انقلاب اسلامی را دوست دارند، شاید از بعضی‌ها انتقاد داشته باشند، اما پای اصول نظام ایستاده‌اند».

XS
SM
MD
LG