لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

گروه حقوق بشری: موج جدید احضار روزنامه‌نگاران به وزارت اطلاعات


گزارشگران بدون مرز، ایران را به دلیل زندانی کردن ۳۲ روزنامه‌نگار و شهروندخبرنگار، یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای درجه‌بندی کرده است.
گزارشگران بدون مرز، ایران را به دلیل زندانی کردن ۳۲ روزنامه‌نگار و شهروندخبرنگار، یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای درجه‌بندی کرده است.

وب‌سایت «کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران» روز سه‌شنبه از «موج جدید احضار و تهدید روزنامه‌نگاران توسط وزارت اطلاعات» دولت حسن روحانی خبر داد.

این گروه مدافع حقوق بشر روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور به نقل از چند روزنامه‌نگار «شاغل در روزنامه‌های چاپ تهران» گفت که ماموران وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی در روزهای اخیر با آنها تماس گرفته و خواسته‌اند در هتل‌هایی در تهران با آنها دیدار داشته باشند.

به گفته یکی از این روزنامه‌نگاران محور گفت‌وگو با او «عدم تغییر خط قرمزها» در جمهوری اسلامی بوده و مامور اطلاعات به او گفته است: «دوباره فریب نخورید، کسی برای شما کاری نمی‌کند، جای شما در زندان نیست، فکر نکنید با تغییر ترکیب مجلس به نفع اصلاح‌طلبان اتفاق خاصی افتاده است. شما تحت نظر هستید، شاید فعلا دستگیر نشوید ولی نوشته‌هایتان در پرونده شما ثبت می‌شود.»

یک خبرنگار دیگر در گفت‌وگو با مامور وزارت اطلاعات ابراز تعجب کرده که چه طور در دولت حسن روحانی نیز توسط این وزارتخانه احضار شده است.

او در پاسخ شنیده است: «ساختار وزارت اطلاعات به وزیرش ربطی ندارد. در همه دوره‌ها ساختار یکسان و یک‌دست داشته است، خط قرمز‌ها ثابت است.»

طبق گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر بیشتر قرار‌ها با روزنامه‌نگاران در هتل لاله و هتل تهران بوده است اما تعدادی از خبرنگاران هم به دفتر پیگیری‌های وزارت اطلاعات در چهارراه ولی‌عصر تهران احضار شده‌اند.

دور جدید احضار روزنامه‌نگاران ایرانی توسط وزارت اطلاعات در آستانه روز جهانی آزادی رسانه‌ها صورت گرفته است.

نامه ده‌ها روزنامه‌نگار به روحانی

همزمان در روزی که این گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران منتشر شد، ۲۳۰ روزنامه‌نگار ایرانی در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور، خواستار رسیدگی به وضعیت روزنامه‌نگاران زندانی شدند.

در این نامه که نسخه‌ای از آن در وب‌سایت کلمه منتشر شده، با اشاره به بازداشت و صدور احکام سنگین برای تعدادی از روزنامه‌نگاران آمده است: «این که در دوران ۱۲۶ روز بازداشت، همکاران‌مان چگونه بازجویی شده‌اند و چرا به وکیل دسترسی نداشته‌اند، مهم نیست. این که چرا علیرغم درخواست‌های مکرر، دادگاه هیچ یک از روزنامه‌نگاران به صورت علنی برگزار نشد نیز مهم نیست. این که در برخی رسانه‌های تندرو انواع تهمت و افترا به آنها زده شد و به آبروی آنها و خانواده‌هایشان توجه نشد نیز مهم نیست. این که چرا علیرغم دستور بازپرس و صدور قرار وثیقه جهت آزادی و تسلیم سند به دستگاه محترم قضایی در‌‌ همان روزهای نخست علیرغم انتظار، همکاران‌مان آزاد نشدند نیز مهم نیست. این که علیرغم تمام برنامه‌های زنده خبری، سخنرانی‌ها، اخبار غیرموثق و… سرانجام از اتهام سنگین جاسوسی و نفوذ تبرئه شده‌اند و به بهانه‌هایی دیگر همچون اقدام علیه امنیت ملی و اجتماع و تبانی محکوم شده‌اند هم مهم نیست.»

طبق نوشته این روزنامه‌نگاران خطاب به آقای روحانی «مهم این است که شما رئیس جمهور ما هستید و ما به تدبیر و امید رای داده‌ایم تا طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب جذب حداکثری و دفع حداقلی را شاهد باشیم نه بالعکس».

گزارشگران بدون مرز، سازمان غیردولتی و بین‌المللی مدافع آزادی بیان، ایران را به دلیل زندانی کردن ۳۲ روزنامه‌نگار و شهروندخبرنگار به عنوان یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای درجه‌بندی کرده است.

ایران همچنین در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات گزارشگران بدون مرز در سال ۲۰۱۶، در میان ۱۸۰ کشور در رده ۱۶۹ قرار دارد.

XS
SM
MD
LG