لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۶

مشاور خامنه‌ای: انصارالله يمن، نقشی چون حزب‌الله لبنان ایفا کند


علی‌اکبر ولايتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بين‌الملل، با اعلام حمايت کامل تهران از حوثی‌های يمن، خواستار آن شد تا گروه شيعه مذهب انصارالله در اين کشور، نقشی مانند حزب‌الله لبنان در لبنان ايفا کند.

در حالی مشاور رهبر جمهوری اسلامی این اظهارات را مطرح کرده است که ایران پیش از این دخالت در امور داخلی یمن را رد کره بود.

اما به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، آقای ولايتی، شنبه ۲۶ مهر، در ديدار با تعدادی از اعضای انصارالله که به تهران سفر کرده‌اند، گفت: «همان‌طور که حزب‌الله در لبنان با تروريست‌ها و دشمنانش مقابله کرده و آن‌ها را شکست می‌دهد، انصارالله يمن نيز بايد به مبارزه با تروريست‌ها در اين کشور ادامه دهند.»

انصارالله نامی است که حوثی‌های يمن بر روی گروه خود گذاشته‌اند. اين گروه پيرو فرقه‌ای در مذهب شيعه به نام زيديه هستند و به امامت علی ابن ابوطالب و فرزندان او تا امام چهارم يعنی زين‌العابدين اعتقاد دارند. اما معتقدند که پس از زين‌العابدين، زيد بن علی به جای برادرش محمد باقر به امامت رسيده است.

حوثی‌ها سال‌هاست که با دولت سنی مذهب يمن در حال جنگ‌اند.

علی‌اکبر ولايتی که به جز مشاور امور بين‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام و دبيرکل مجمع جهانی بيداری اسلامی نيز است، به نمايندگان حوثی‌ها در تهران گفت که اين گروه «پرچم انقلاب در يمن را برافراشت.»

آقای ولايتی گفت که «انصارالله در يمن تحولاتی را ايجاد کرد که در اين کشور بی‌سابقه است» و افزود: «پيروزی‌های پی‌درپی آن‌ها حکايت از کاری حساب شده و با طراحی‌های قبلی دارد. آنها اين بار کاملا بر اوضاع مسلط شده و موفق شدند تا موانع را يکی پس از ديگری از پيش خود بردارند.»

مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بين‌الملل با تاکيد بر «حمايت جمهوری اسلامی ايران از مبارزه حکيمانه انصارالله» در يمن، گفت که اين مبارزه «بخشی از موفقيت حرکت بيداری اسلامی» است.

بيداری اسلامی نامی است که آيت‌الله علی خامنه‌ای بر تحولاتی که به برکناری تعدادی از حاکمان باسابقه جهان عرب مانند حسنی مبارک در مصر، زين‌العابدين بن‌علی در تونس و معمر قذافی در ليبی گذاشته بود.

اما علی‌اکبر ولايتی با ابراز تاسف از اينکه «بيداری اسلامی در برخی موارد با شکست روبه‌رو شد»، ابراز اميدواری کرد تا «به‌زودی شاهد حرکت دوباره بيداری اسلامی در سراسر جهان باشيم.»

دولت يمن و کشورهای عرب حاشيه خليج فارس همواره ايران را متهم به دخالت در امور داخلی اين کشور از طريق حمايت از شبه‌نظاميان حوثی می‌کنند اما جمهوری اسلامی قبلا اين اتهام را رد کرده بود.

چند روز پيش نيز، نماينده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، کشورهای عراق، سوريه، بحرين و آمريکای لاتين را «عمق استراتژيک» جمهوری اسلامی ايران خوانده بود.

ادامه درگیری‌ها در یمن

در همان روزی که مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بين‌الملل، بر حمايت قاطع تهران از حوثی‌های يمن تاکيد کرد، مقام‌های رسمی اين کشور گفتند که در حمله حوثی‌ها به قبايل سنی مذهب و نيروهای القاعده، ده‌ها نفر کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شبه‌نظاميان شيعه در تلاش برای گسترش حوزه تسلط خود در يمن، با قبايل سنی درگير شده‌اند که اين درگيری‌ها دست کم ۴۰ کشته بر جای گذاشته است.

اين در حالی است که هم‌اکنون کنترل صنعا، پايتخت و بندر حوديده در حاشيه دريای سرخ در دست حوثی‌ها قرار دارد.

عربستان سعودی که طولانی‌ترين مرز را با يمن دارد و از دولت اين کشور حمايت می‌کند، اخيرا از تهران خواسته بود تا نيروهای خود را از سوريه، يمن و عراق خارج کند.

اما جمهوری اسلامی هم از عربستان سعودی خواسته تا نيروهای نظامی‌اش را که به درخواست دولت بحرين برای سرکوب اعتراضات شيعيان به اين کشور رفته‌اند، از آن خارج کند.

XS
SM
MD
LG