لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۷

امام جمعه تهران: اعضای مجلس خبرگان باید ۱۰۰درصد تابع رهبر باشند


محمدعلی موحدی کرمانی، امام جمعه تهران، خواستار اين شده تا افرادی به مجلس خبرگان رهبری راه پيدا کنند که «۱۰۰ درصد تمام وجودشان تابع ولی امر باشد».

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا)، آقای موحد کرمانی، جمعه اول اسفند، گفته که «مردم از ولی فقيه تبعيت می‌کنند» و افزوده است: «مردم در انتخاب مسئولين بايد دقت کنند».

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام هشدار داده که «مبادا خدای ناکرده انتخابی بر مبنای يک اشتباه انجام گيرد که فاجعه‌ای عظيم خواهد بود.»

اين سخنان آقای کرمانی که نماينده مجلس خبرگان رهبری نيز است، پس از آن بيان می‌شود که اکبر هاشمی رفسنجانی، ديگر نماينده اين مجلس و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت که امکان «شورايی» شدن رهبری جمهوری اسلامی پس از درگذشت احتمالی رهبر فعلی وجود دارد. وی در این مورد گفت: «اگر خبرگان به وظيفه خودشان درست عمل کنند، در صورت نبودن يک فرد مناسب حتماً می‌توانند شورايی کنند. چون قانون شورا شدن هم باز است.»

اين در حالی است که احمد جنتی، دبير شورای نگهبان و ديگر نماينده اين مجلس، نسبت به «شورايی شدن رهبری» هشدار داده و گفته است که «برخی به فکر قبضه کردن مجلس خبرگان رهبری هستند».

به گفته آقای جنتی، «دشمنان» می‌خواهند رهبری برای جمهوری اسلامی انتخاب شود که «مورد تاييد» آنها نيز باشد.

ابوالقاسم خزعلی، عضو مجلس خبرگان رهبری نيز به صراحت گفته است که «برنامه‌های هاشمی برای مجلس خبرگان عملی نخواهد شد.»

وبسايت اکبر هاشمی رفسنجانی پيش از اين با تکذيب عدم تمايل او برای رياست مجلس خبرگان رهبری، به نقل از يک مبنع نزديک به وی نوشت که آقای هاشمی رفسنجانی گفته است که اگر بعضی افراد «ناصالح» برای رياست اين نهاد قصد نامزدی داشته باشند، او هم برای اين منصب نامزد خواهد شد.

خبرگزاری فارس هم به تازگی و به نقل از قدرت عليخانی، مشاور آقای رفسنجانی، بر احتمال نامزدی او برای رياست بر مجلس خبرگان رهبری تاکيد کرده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی پيش از اين در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ رياست اين مجلس را بر عهده داشت اما سپس تحت فشار تعدادی از طرفداران رهبر جمهوری اسلامی، از ادامه رياست بر آن انصراف داد.

انتخابات دوره آينده مجلس خبرگان رهبری قرار است هفتم اسفند سال ۱۳۹۴ برگزار شود.

«گول تبسم دشمن را نخورید»

محمدعلی موحدی کرمانی، در بخش ديگری از سخنانش در نماز جمعه تهران، با اشاره به يکی از سخنان منسوب به امام اول شيعيان، خطاب به تيم مذاکره کننده هسته‌ای ايران گفته است: «به سادگی به دشمن اعتماد نکن و حسن ظن نداشته باش، دشمن دشمن است».

امام جمعه تهران با تاکيد بر اينکه «نبايد گول تبسم دشمن را خورد»، افزوده است: «ما علم، فناوری، سلاح، اعتبار بين‌المللی و ميليون‌ها جوان بااستعداد داريم در حالی که آمريکا مشکلات سياسی اقتصادی و اختلاف شديد دارد.»

این در حالی است که گزارش‌های متعدد مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی، حاکی از شرایط وخیم اقتصادی و صنعتی در ایران بر اثر تحریم‌های اقتصادی است.

در یکی از آخرین نمونه‌ها از این اظهارات، بیژن زنگنه، وزیر نفت، وضعیت صنعت نفت ایران را «اسفناک» خواند و تاکید کرد که وزارت نفت سال آینده پولی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه ندارد.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز گفته که ۷۰۰ میلیارد دلار در ایران، طی پنج تا شش سال ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد «خورده و قورت داده شده» و افزوده است که محصول این پول «نباید رشد منفی اقتصادی باشد».

اما محمدعلی موحدی کرمانی با اشاره به سخنان آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، درباره لزوم توجه مسئولان ايران بر ظرفيت‌های داخلی برای مقابله با تحريم‌های اقتصادی، گفته است که «البته تکيه بر درون نافی تحرک ديپلماسی نيست.»

آقای خامنه‌ای نیز اخیرا و یک بار دیگر خواستار «لغو کامل تحریم‌ها به معنی واقعی کلمه» شده و گفته است: «مذاکره‌کنندگان ما تلاش می‌کنند که حربه تحریم را از دست دشمن بگیرند، اگر توانستند که چه بهتر؛ اگر نتوانستند همه بدانند راه‌های فراوانی در کشور هست که این حربه را کُند می‌کند.»

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنين در بخش دیگری از سخنانش، خواستار «دقت مسئولان» به کنسرت‌های موسيقی شده و افزوده است: «دقت کنند که آيا اين کنسرت دنبالش فساد اخلاق هست يا خير، روی نمايش فيلم‌ها دقت کنند و به هر فيلمی اجازه ندهند پخش شود. اگر بر پايه ضوابط اسلامی است اجازه دهند والا نه.»

امام جمعه تهران گفته است: «کتاب‌هايی که چاپ می‌شود هم همين طور و انسان‌هايی که به عنوان هنرمند تشويق می‌شوند و به جامعه راه می‌يابند هم دقت کنند. مبادا هنرمندانی باسابقه زشت همکاری با نظام شاه و فتنه ۸۸ در جامعه ما چهره‌شان نمايان شود، مردم از اينها متنفر هستند.»

XS
SM
MD
LG