لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۷

یک نماینده مجلس: چند وزیر احمدی‌نژاد از تحریم‌ها اشک می‌ریختند


سيدمحمود نبويان، نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی و از نزديکان محمدتقی مصباح يزدی، در سخنانی گفته است که چندین وزیر محمود احمدی‌نژاد در جلسات غیرعلنی مجلس از فشار تحریم‌ها اشک می‌ریختند.

به گزارش روز چهارشنبه ۲۳ بهمن خبرگزاری فارس، آقای نبويان در جمع دانشجويان «اتحاديه انجمن‌های اسلامی مستقل سراسر کشور» به مسائل مختلفی مانند گريه کردن وزرای دولت محمود احمدی‌نژاد بر اثر تحريم‌ها، علت افزايش قيمت مرغ در سال‌های اخير، آموزش نيروهای سوری در خاک ايران، انگليسی حرف زدن محمدجواد ظريف، توافق‌نامه ژنو و موارد ديگر پرداخته است.
او درباره تاثير تحريم‌های بين‌المللی بر اقتصاد ايران گفته که «در اواخر دولت احمدی‌نژاد چند تن از وزيران در جلسات غيرعلنی اشک می‌ريختند».
نماينده تهران در مجلس علت «تغيير قيمت مرغ در ماه رمضان سال پيش» را هم به اين شکل توضيح داده است: «ما مرغ خريده بوديم و کشتی حامل آن به آب‌های خليج فارس آمده بود و شش ماه می‌چرخيد و از ما حق دموراژ که روزانه ۲۵ هزار دلار است می‌گرفت ولی در ‌‌نهايت کشتی را نتوانستيم تخليه کنيم چون پول را نتوانستيم دست فروشنده‌اش برسانيم.»
محمود نبويان همچنين درباره ارتباط ايران با بحران سوريه گفته که «ما برای سوريه هزينه نمی‌دهيم بلکه سوريه برای ما هزينه می‌دهد» اما افزوده است: «۱۵۰ هزار سوری را به ايران آورديم و به آن‌ها آموزش نظامی داديم و ۱۵۰ هزار را همان جا آموزش داده و ۵۰ هزار نيروی حزب‌الله را به آنجا فرستاديم و حزب‌الله هم اعلام کرد که ۸۰ هزار موشک آماده پرتاب شدن به اسرائيل است و اين شد که آمريکا در سوريه شکست خورد.»
جمهوری اسلامی ايران در کنار روسيه اصلی‌ترين حامی بشار اسد، ریيس جمهور سوريه است که ماه‌هاست درگير جنگ داخلی با شورشيان مسلح مخالف خود است.
پيش از اين جواد کريمی قدوسی، از فرماندهان سابق سپاه و عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس نيز از حضور «صدها گردان ايرانی در سوريه» خبر داده بود اما اين اظهارات بعدا هم توسط آقای قدوسی و هم سپاه پاسداران تکذيب شد.
سيدمحمود نبويان با تاکيد بر اينکه «سوريه برای ما مهم است»٬ اين پرسش را طرح کرده که «پس چرا ما به ترکيه که عليه سوريه کار می‌کرد اقدامی نکرديم؟» و پاسخ داده که «چون يک بانک در ترکيه برای ما کار می‌کرد که آن هم به اسم ما نبود به اسم خودشان بود. اما آمريکا اکنون که با ترکيه يک‌دست نيست به اين بانک گير داده است که تو برای ايران کار می‌کردی.»
ترکيه بر خلاف ايران از مخالفان بشار اسد حمايت می‌کند. دولت رجب طيب اردوغان در ترکيه، طی ماه‌های اخير با بحران پولشويی يکی از بانک‌های اين کشور به نفع ايران و دريافت رشوه مقام‌های ارشد دولتی و وابستگان آنها از واسطه‌های ايرانی درگير بوده است.
صادرات نفت: روزانه ۷۰۰ هزار بشکه
سيدمحمود نبويان در سخنرانی خود، به تحريم خريد نفت از ايران نيز اشاره کرده و گفته است: «بدون مبالغه از تير ماه سال ۹۱ تا اکنون آمريکا اجازه نداده است که يک کشتی خارجی به اسکله ما بيايد و يک قطره نفت بخرد» و «از تير ماه سال ۹۱ آمريکا همه بانک‌های دنيا را بر روی ما تعطيل کرد در نتيجه ما نمی‌توانيم حتی يک دلار را به صورت بانکی جابه جا کنيم.»
اين نماينده مجلس با اشاره به وزير نفت در دولت محمود احمدی‌نژاد گفته است: «آقای قاسمی می‌گفت ما مجبوريم خودمان نفت ببريم، به کشتی‌های خارجی اجازه نمی‌دهند و جمهوری اسلامی هم بيشتر از يک کشتی ندارد که اين باعث شد زمانی که می‌خواستيم يک محموله نفت به کره جنوبی برسانيم تا زمانی که برگردد دو ماه طول بکشد.»
او همچنين ميزان «صادرات» نفت ايران در حال حاضر را «۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز» عنوان کرده است.
ايران پيش از آغاز تحريم‌های آمريکا و اتحاديه اروپا عليه صادرات نفت و شبکه بانکی‌اش، روزانه حدود دو ميليون بشکه نفت صادر می‌کرد.
«زبان انگليسی با کلاس است»
بخش ديگری از انتقادات آقای نبويان، متوجه انگليسی حرف زدن محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران شده است.
اين نماينده مجلس گفته است: «آقای ظريف می‌دانيد چه پيامی را به دنيا منتقل می‌کنيد؟ زبان انگليسی با کلاس است، اين‌ها بحران هويت است.»
محمود نبويان از وزير امور خارجه ايران نقل قول کرده که در پاسخ به اين انتقاد گفته است: «وقتی خبرنگاری انگليسی سوال می‌کند، من اگر فارسی جواب بدهم حرف من منتقل نمی‌شود. {من} گفتم مترجم ببريد. گفت حاج آقا خيال‌تان را جمع کنم اصلا با ترجمه ۵۰ درصد حرف منتقل نمی‌شود. گفتم اجازه هست من نکته ديگری بگويم از‌‌ همان اول حضرت آقا، هاشمی، خاتمی رفته‌اند و مترجم برده‌اند پس اصلا مشکل ما با دنيای غرب اين است که آن‌ها ۵۰ درصد حرف‌های ما را نمی‌فهمند. گفت اتفاقا حاج آقا همينطور است.»
آقای نبويان افزوده است: «پس ما هم ۵۰ درصد حرف اوباما را نمی‌فهميم. در جمع ۱۰۰ درصد حرف هم را نمی‌فهميم.»
توافق ژنو؛ سر تا پا تعهد
توافق‌نامه ايران با گروه ۱+۵ که به توافق ژنو مشهور شده، بخش ديگری از سخنرانی عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس بود.
آقای نبويان اين توافق‌نامه را «سر تا پا تعهد» دانسته و گفته است: «در رابطه با طول مدت مذاکرات و مقدار زمانی که نياز است بگذرد تا اصل تحريم برداشته شود، از {عباس} عراقچی {معاون وزارت امور خارجه ايران} سوال پرسيدم که عراقچی پاسخ داد ما داد و بيداد کرديم و گفتيم بيست سال خيلی زياد است. حداکثر پنج سال ولی آن‌ها در پاسخ گفتند: نه حداقل بايد دو رقمی باشد.»
عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس با تمجيد از تيم مذاکره کننده هسته‌ای ايران در دوران رياست سعيد جليلی، گفته است: «زمانی ما در اوج بوديم که مکان و زمان توافق را ما تعيين می‌کرديم و آمريکا تابع بود و می‌پذيرفت. در يک مذاکره کا‌ترين اشتون گفت که ديگر فايده‌ای ندارد. اين شماره تماس من، شما خيلی سرسخت هستيد.»
«ما هم شماره خود را داديم و گفتيم اين هم شماره تماس ما. اين اشتون که ناز می‌کرد، ۲۵ روز بعد همين خانم اشتون نه که زنگ بزند سه بار نامه زد که چرا ديگر مذاکره نمی‌آييد. آقايان کلاس‌شان اين است که کری به ما زنگ زده است. کلاس داره؟»
بر مبنای توافق ژنو که سوم آذرماه سال جاری ميان ايران و ۱+۵ شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان به دست آمد، جمهوری اسلامی به طور داوطلبانه پذيرفت که بخش‌هايی از برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند، از گسترش آن بپرهيزد و غنی‌سازی اورانيوم با غنای بيش از پنج درصد را متوقف کند.
در مقابل، قدرت‌های جهانی نيز از تصويب تحريم‌های جديد عليه ايران خودداری می‌کنند، بيش از چهار ميليارد دلار از پول‌های متعلق به ايران که در بانک‌های جهان بلوکه شده را باز می‌گردانند و برخی تحريم‌ها عليه تهران مانند تحريم فروش فلزات گرانبها و قطعات خودرو را نيز لغو می‌کنند.
اين توافق شش ماهه و موقتی است و قرار است در پايان آن، راه حلی جامع و نهايی برای حل و فصل کامل بحران اتمی ايران بررسی شود.
XS
SM
MD
LG