لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۰

سرنوشت برجام در دست مجلس یا شورای عالی امنیت ملی


در ادامه چانه‌زنی‌ها بر سر رفتن برجام به مجلس و یا کافی بودن تایید شورای عالی امنیت ملی، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در مصاحبه‌ای می‌گوید از نظر حقوقی و سیاسی نیاز و مصلحت نیست برجام به مجلس برود.

آقای ظریف در مصاحبه‌ای طولانی با سایت الف با دفاع از توافق هسته‌ای از جمله می‌گوید برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام یک معاهده دوجانبه بین‌المللی نیست که نیاز به تصویب مجلس داشته باشد بلکه نحوه مدیریت تعدادی از قطعنامه‌های شورای امنیت است که توسط یک قطعنامه دیگر، قطعنامه‌های قبلی را لغو کرده و نشان می‌دهد که الان باید چه کاری صورت گیرد.

در باره تحریم‌ها هم آقای ظریف می‌گوید که رییس جمهوری آمریکا می‌تواند تحریم‌ها را لغو کند و این کار را خواهد کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:32 0:00
لینک مستقیم

کامران دادخواه، استاد دانشگاه در بوستون با تایید این نظر به رادیو فردا می‌گوید که رییس جمهور آمریکا از نظر قانونی حق دارد هر وقت مایل باشد تحریمی را لغو و یا وضع کند:

«پایه قانونی این تحریم‌ها را کنگره تصویب کرد ولی این قانون‌ها به طور کلی به رییس جمهوری آمریکا این اجازه را داده‌اند که در هر موردی آن طور که فکر می‌کند درست است این‌ها را تفسیر بکند یا تحریم‌هایی را مشخصا اعمال بکند، کم کند و یا زیاد کند. بنابراین این امکان در دست رییس جمهور آمریکا هست که بسیاری از این تحریم‌ها را بردارد و به همین دلیل هم هست که آقای اوباما گفته که اگر که ایران به تعهداتش عمل نکند من به استناد همین قانون که می‌توانم تحریم‌ها را بردارم می‌توانم این تحریم‌ها را برگردانم.»

آقای ظریف در مصاحبه خود با سایت الف بدون نام بردن از کسی می‌گوید آنانی که تحریم‌ها را کاغذ پاره توصیف می‌کردند حال فریاد برآورده‌اند که چرا یکی دو تحریم لغو نمی‌شود.

وزیر خارجه ایران همچنین با تاکید بر اینکه قصد نقد مذاکرات تیم سابق ایران را ندارد می‌گوید تیم مذاکره کننده در طول ۲۲ ماه مذاکره در صحنه بود و می‌جنگید و در ۲۲ ماه شبانه روز مذاکره و مقاومت کرد در حالی که اگر کسی در خانه بنشیند نیازی به مقاومت ندارد.

به گفته آقای ظریف مقاومت باید با زبان منطق باشد و نه با زبانی که دنیا را علیه شما تشدید و متحد بکند.

بر خلاف نظر وزیر خارجه، وحید احمدی عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس به خبرگزاری فارس گفت که کمیسیون ویژه بررسی برجام به دنبال کمک به دولت برای حفظ منافع ملی است و معتقد است که باید برجام در مجلس تصویب شود.

جواد لاریجانی، معاون بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه هم شب چهارشنبه در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در مخالفت با توافق هسته‌ای گفت محدودیت‌هایی که ایران در برجام پذیرفته، تعهدات بسیار سنگین و نامتوازنی است چرا که: «می‌گوید اگر آمریکا و دول اروپایی صاحب وتو از دست ما ناراضی بودند ایران توبیخ می‌شود مگر که دل آمریکا را به دست بیاورد ایرانی اگر زر زیادی بزنه، جیغ و داد بکنی توبیخ می‌شوی»

از سوی دیگر مهدی علم‌الهدی، امام جمعه مشهد که از مخالفین سرسخت توافق هسته‌ای بوده است در خطبه نماز جمعه مشهد با لحنی ملایم‌تر از پیش با مقایسه برجام با پذیرش ولایت‌عهدی از سوی امام رضا گفت ما نیز باید از برجام و توافق به‌عنوان ابزاری برای دستیابی به اهدافمان استفاده کنیم.

نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل دادگستری در تهران می‌گوید برجام مشمول ماده ۱۷۶ قانون اساسی می‌شود و نیازی به تصویب مجلس ندارد: «اصل ۱۷۶ ناظر بر دیگر اصول است. به همین اعتبار مقنن آن را در آخرین اصل از اصول قانون اساسی آورده است. در آنجا شورای عالی امنیت ملی که ترکیب آن را اعلام کرده و ریاست و برنامه‌هایش باید به تایید مقام رهبری برسند، مسایل کلان مملکت در شورای عالی امنیت ملی بررسی می‌شود. مجلس هم به استناد همین یک قانونی را در حین مذاکرات تصویب کرد تحت عنوان الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای. در آنجا گفته است که وزارت امور خارجه و یا دولت باید نتیجه مذاکرات را به مجلس ارایه کند. در‌‌ همان قانونی را تصویب کردند که باید این توافق به تایید شورای عالی امنیت ملی برسد. مجلس هم بدرستی هفته گذشته موضوعات توافق هسته‌ای را ارایه کردند. برابر همین قانون یک کمیسیون ویژه‌ای را برابر آیین نامه داخلی مجلس تشکیل دادند. مسایل کلان و استثنایی وقتی که وجود داشته باشد، یک کمیسیون ویژه‌ای از ۱۵ نفر تشکیل می‌شود، بررسی می‌کنند و نظریاتشان را به مجلس می‌دهد. لذا هم قانون اساسی و هم قانون عادی که مجلس تصویب کرد و هم سابقه تاریخی از بیانیه الجزایر در آزادی گروگان‌ها و هم قطعنامه ۵۹۸ راجع به خاتمه جنگ بین ایران و عراق تمام این‌ها مسبوق به سابقه است که مسایل کلان و استثنایی در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار نمی‌گیرد و باید مراجع دیگر مانند شورای عالی امنیت ملی آن را تایید بکند»

به نوشته روزنامه شرق، علی شمخانی، دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی از مراحل پایانی بررسی برجام در این شورا خبر داده و گفته است که هیچ‌کدام از اعضای این شورا قرائت جناحی از برجام ندارند و در جلسات فوق‌العاده شورا، همه ابعاد فنی، حقوقی، تحریمی، اقتصاد و بازرسی‌ها در حال بررسی است.

به گزارش خبرگزاری فارس علی شمخانی در جلسه شورای اداری آذربایجان‌ شرقی هم گفته است امروز سنگر مبارزه در محور اقتصادی است و باید نسل جوان حمایت کافی را در زمینه اشتغال و تولید داشته باشند و نمی‌شود «مرگ بر آمریکا» گفت و رانت‌خواری کرد بلکه باید گفتار و اعمال یک رنگ باشد.

XS
SM
MD
LG