لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

ممانعت ماموران امنیتی از برگزاری مراسم سالمرگ فروهرها


مراسم ششمین سالگرد داریوش و پروانه فروهر
مراسم ششمین سالگرد داریوش و پروانه فروهر
پرستو فروهر می‌گويد ماموران امنيتی با ورود به منزل پدر و مادرش، از برگزاری مراسم پانزدهمين سالمرگ داريوش و پروانه فروهر جلوگيری کرده‌اند.
خانم فروهر در گفت‌وگو با راديو فردا می‌افزايد که عليرغم موافقت شفاهی وزارت اطلاعات و برخورد مثبت فرمانداری تهران با خواست او و برادرش برای برگزاری اين مراسم در خانه پدر و مادرش، ماموران امنيتی به آنها گفته‌اند که شورای تامين استان تهران با برگزاری اين مراسم مخالف است.
شورای تامين هر استان، نهادی زير مجموعه شورای امنيت کشور به رياست وزير کشور است. به جز استاندار که رياست شورای تامين استان را بر عهده دارد، فرماندهان سپاه و نيروی انتظامی و رئيس اطلاعات منطقه، دادستان و دادستان انقلاب استان، ديگر اعضای شورای تامين هستند.
داريوش فروهر از رهبران جبهه ملی ايران و از سياست‌مداران منتقد جمهوری اسلامی بود. پروانه اسکندری (فروهر) همسر او نيز از ديگر رهبران جبهه ملی بود. اين دو، اول آذر ۱۳۷۷ در خانه خود واقع در خيابان هدايت تهران، با ده‌ها ضربه کارد پرسنل ارشد وزارت اطلاعات به قتل رسيدند.
به گفته پرستو فروهر، ممانعت ماموران امنيتی از برگزاری مراسم سالگرد پدر و مادرش، عليرغم «تمام خوش‌بينی و اميد» او، ديگر اعضای خانواده و نزديکان برای پايان دادن به سال‌ها ممنوعيت برگزاری اين مراسم، صورت گرفت.
خانم فروهر می‌گويد: «تعدادی از دوست‌داران آن دو عزيز از حوالی ظهر به منزل آمده بودند و ما همچنان اميد داشتيم مراسم به خوبی برگزار شود ولی پيش از آغاز مراسم در ساعت سه بعد از ظهر، ماموران امنيتی و انتظامی که در محل حضور داشتند، متاسفانه با بی‌سيم وارد حريم خانه شدند که با اعتراض من روبرو شدند و از آنها خواستم از منزل خارج شوند تا حريم خانه محترم نگه داشته شود. اما آنها پس از خروج از منزل، مجددا دو سر کوچه را بستند و از ورود بسياری از مردم عادی و شخصيت‌های سياسی به خانه جلوگيری کردند.»
به گفته پرستو فروهر، نسرين ستوده، خانواده‌های طالقانی و بسته‌نگار، نيروهای ملی – مذهبی، محمد ملکی، ناصر زرافشان، داود هرميداس باوند، جوانان و بسياری از افراد ديگر، برای شرکت در مراسم پانزدهمين سالگرد داريوش و پروانه فروهر به سمت خانه آنها آمده بودند که امکان شرکت در مراسم را نيافتند.
خانم فروهر می‌گويد که پس از ممانعت نيروهای امنيتی از برگزاری مراسم، چند بار سرود ای ايران را شنيده که در محل خوانده شده اما از بازداشت احتمالی فرد يا افرادی در حاشيه اين اتفاق ابراز بی‌اطلاعی می‌کند.
دختر داريوش و پروانه فروهر اضافه می‌کند که ماموران امنيتی در ابتدا به او گفتند: «اگر شما با ما مدارا کنيد و اجازه حضور مراسم را به ما بدهيد ما هم با شما مدارا می‌کنيم اما پس از مخالفت من، گفتند که ما اصلا دستور داريم جلوی برگزاری مراسم را بگيريم.»
روزنامه اطلاعات، چاپ تهران، در شماره چهارشنبه ۲۹ آبان، فراخوان پرستو و آرش فروهر و نيز حزب ملت ايران برای شرکت در مراسم سالگرد داريوش و پروانه فروهر را منتشر کرده بود.
XS
SM
MD
LG