لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۸

ادامه انتقاد برخی از اصولگرایان از توافق اتمی ژنو در آستانه اجرا


عليرضا زاکانی، نماينده تهران در مجلس و از شخصيت‌های بانفوذ جناح اصولگرا، ضمن انتقاد شدید‌اللحن از مدیر سازمان انرژی اتمی ایران، توافق‌نامه هسته‌ای ژنو ميان ايران و ۱+۵ را به «ورود به ميدان مين» تشبیه کرده است.
آقای زاکانی در سرمقاله آخرين شماره هفته‌نامه پنجره که به مديرمسئولی خود او منتشر می‌شود، با اشاره به توافق اتمی ژنو نوشته است که «به طور کلی بيشتر منافع اين توافق‌نامه بالقوه است، در حالی که عمده مضرات آن بالفعل است».
نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی در مقاله خود همچنین به علی‌اکبر صالحی، مدیر سازمان انرژی اتمی ایران، تاخته و او را مسئول انتصاب‌های غلط و اخراج‌های بی‌جا در این سازمان معرفی کرده است.
تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران به رياست محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه، و گروه ۱+۵ شامل نمايندگان آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان به رياست کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، در آذرماه برای نخستين بار پس از يک دهه مذاکره اتمی توانستند به توافقی اوليه برای حل بحران اتمی ايران دست يابند.
بر اساس اين توافق، ايران متعهد می‌شود که بخش‌هايی از برنامه هسته‌ای خود از جمله غنی‌سازی اورانيوم بالاتر از ۵ درصد و توليد و توسعه سانتريفيوژهای جديد را متوقف کرده و در برابر به حدود چهار ميليارد دلار از پول نفت خود در بانک‌های خارجی که در سال‌های اخير مسدود شده دسترسی پيدا کند. لغو تحريم‌های بين‌المللی عليه صنعت خودرو و فلزات گران‌بها نيز بند ديگری از اين توافق است.
در حالی که دولت ايران به رياست حسن روحانی توافق با قدرت‌های جهانی را يک پيروزی برای جمهوری اسلامی عنوان کرده، تعدادی از شخصيت‌های اصولگرا و مقام‌های حکومتی به‌ويژه در مجلس شورای اسلامی از آن انتقاد کرده‌اند.
در اين رابطه يکی از نمايندگان مجلس تا آنجا پیش رفت که گفت «تيم ناظر بر مذاکره‌کنندگان هسته‌ای با حضور مسئولان ارشد کشور» تشکيل شده و سران سه قوه نيز عضو اين تيم هستند، اما عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه و عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای، اين خبر را تکذيب کرد.
هفته‌نامه ۹ دی به مديرمسئولی حميد رسايی، يکی ديگر از نمايندگان مجلس، هم پيش از اين از نارضايتی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از توافق‌نامه ژنو خبر داده و مدعی بازگشت مسئوليت مذاکرات هسته‌ای از وزارت امور خارجه به شورای عالی امنيت ملی شده بود.

«مخالفت» رهبر و برداشتن حفاظت دانشمندان هسته‌ای
در همین حال وب‌سايت «حکمت‌سرا» نيز سخنان جواد کريمی قدوسی٬ عضو کميسيون امنيت ملی مجلس، را منتشر کرده که می‌گوید رهبر ايران در جلسه‌ای گفته است بعد از سه بار خواندن توافق‌نامه ژنو به اين نتيجه رسيده که حق غنی‌سازی هسته‌ای از سوی ايران در آن «ناديده» گرفته شده است.
اين سايت فايل صوتی اظهارات آقای کريمی قدوسی را نيز منتشر کرده است.
به گفته عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، آقای خامنه‌ای در جلسه‌ای با حضور مسئولان ارشد حکومتی گفته است: «من فقيهم و سه بار اين متن را خوانده‌ام و از آن تثبيت حق غنی‌سازی اورانيوم برای ملت ايران به دست نمی‌آيد.»
جواد کريمی قدوسی در این فایل صوتی می‌گوید: «پس از اين جلسه، پرونده از تيم مذاکره در وزارت خارجه گرفته شده و به شورای عالی امنيت ملی برگردانده شد.»
عليرضا زاکانی نیز در بخش ديگری از سرمقاله خود در هفته‌نامه پنجره به شدت از عملکرد سازمان انرژی اتمی انتقاد کرده و افزوده است که در ماه‌های اخير اقداماتی «به بهانه دروغين تصميم نظام در منجمدسازی صنعت غنی‎سازی و با فلج‎سازی حرفه‎ای داخلی و آرام، مسير مورد نظر بيگانگان با کمترين هزينه در داخل اين سازمان با محدودسازی يا حذف افراد کارآمد و کليدی صنعت غنی‎سازی و برخی انتصاباتی که تجربه تلخ مديريت گذشته آنان و ناکارآمدی ايشان در توانمندی علمی و دانش کافی سبب سقوط صنعت در گذشته بوده» رخ داده است.
نماينده تهران در مجلس همچنين نوشته است که «در ماه‎‎های اخير برخی از دوستان توانمند از سازمان [انرژی اتمی] اخراج شده‎اند. امکانات و محافظت از برخی از دانشمندان هسته‎ای موثر نيز برداشته شده يا اساسا به آن‎ها بی‎توجهی می‎شود».
آقای زاکانی در ادامه هشدار داده است که «مسئوليت اين همه خطا بر عهده رئيس سازمان انرژی اتمی و پس از آن بر عهده وزرای کشور و اطلاعات است».
XS
SM
MD
LG