لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۳

واکنش مجلس به افشای فهرست بورسیه‌های غیرقانونی


تنها یک روز پس از انتشار گزارش افشاگرانه خبرگزاری ایلنا درباره «بورسیه‌های غیرقانونی»، تعدادی از نمایندگان مجلس به انتشار نام برخی از وابستگان و نزدیکان دولت محمود احمدی‌نژاد که از این بورسیه‌ها استفاده کرده‌اند واکنش نشان دادند.

عباس مقتدایی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و از نمایندگان پیگیر استیضاح وزیر علوم در دولت حسن روحانی، روز پنج‌شنبه، ۲۳ مرداد، به خبرگزاری فارس گفت که «باید مشخص شود چرا آقای وزیر پیش از طرح مسئله استیضاح این تخلفات را رسانه‌ای نکرده است».

او در عین حال افزود که از «افشای تخلفات» صورت گرفته درباره بورس‌ها استقبال می‌کند، زیرا این افشاگری «ساختار سالم‌تری در فضای وزارت علوم فراهم می‌آورد».

علیرضا سلیمی، یک عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نیز با اشاره به آن چه «جوسازی رسانه‌های حامی وزیر علوم درباره سه هزار بورسیه‌ دولت گذشته» خوانده، به خبرگزاری تسنیم گفت: «ممکن است که در میان آنها افراد دارای مشکل وجود داشته باشند، ولی این که به صورت قطعی گفته شود سه هزار نفر غیرقانونی بورس گرفته‌اند، صحیح نیست.»

آقای سلیمی همچنین خواستار بررسی این مسئله توسط قوه قضائیه شده است.

جبار کوچکی‌نژاد، دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نیز گفته که «برخی می‌خواهند با طرح موضوعاتی چون بورسیه‌های غیرقانونی برای استیضاح حاشیه‌سازی کنند» و افزوده است: «هیچ سندی مبنی بر غیرقانونی بودن بورس‌های دولت گذشته وجود ندارد.»

این مصاحبه‌ها تنها یک روز پس از آن منتشر شده است که خبرگزاری کار ایران، ایلنا، در گزارشی خبر داد که به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهد، اعضای خانواده برخی از طراحان استیضاح وزیر علوم در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی دولت محمود احمدی‌نژاد قرار دارند.

این خبرگزاری روز چهارشنبه، ۲۲ مرداد، گزارش داد که «برخی از مدیران رسانه‌ای منتسب به اصولگرایان، نمایندگان مجلس، اعضای درجه اول خانواده برخی از وزرای دولت احمدی‌نژاد و نیز فرزندان روحانیون صاحب ‌منصب در لیست بورسیه‌های غیرقانونی و تخلفات غیرقانونی در رابطه با وزارت علوم قرار دارند».

به نوشته ایلنا، نام پسر و داماد محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات دولت گذشته، نیز در این فهرست قرار دارد. آقای سلیمانی که هم‌اکنون از نمایندگان مجلس است، از طراحان اصلی استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز است.

این گزارش می‌افزاید که به داماد این نماینده مجلس بورس ادامه تحصیل در آمریکا و به پسر وی بورس ادامه تحصیل در کانادا داده شده است.

نام فرزند محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که در دولت محمود احمدی‌نژاد، وزیر علوم بود نیز در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی قرار دارد. آقای زاهدی نیز از طراحان اصلی استیضاح رضا فرجی دانا است.

خبرگزاری ایلنا می‌گوید که فرزند آقای زاهدی با معدل ۱۳ از بورس نخبگان استفاده کرده و هم اکنون مشغول تحصیل در مقطع دکتراست.

افشای این بورس‌ها توسط وزیر علوم یکی از دلایل استیضاح رضا فرجی دانا اعلام شده است.

در همین حال پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران گزارش داده است که در جلسه چهارشنبه دولت، گزارش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره وضعیت بورس‌های تحصیلی در سال‌های اخیر به هیئت دولت ارائه شده است.

بر مبنای این گزارش، هیئت دولت وزارت علوم را «به دفاع کامل از حقوق مردم و ساماندهی بورس تحصیلی بر مبنای قانون و حفظ منزلت علمی دانشگاه‌ها و مقابله با تبعیض» موظف کرده است.

طرح استیضاح رضا فرجی دانا اوایل تیرماه سال جاری و با امضای ۵۰ نماینده به هیئت رئیسه مجلس تسلیم شد، ولی هیئت رئیسه خواستار برگزاری جلسه میان نمایندگان استیضاح‌کننده و وزیر علوم برای رفع اختلافات شد.

با ناکام ماندن جلسات دو طرف و حمله شدید حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، به منتقدان مذاکرات هسته‌ای، طرح یاد شده روز ۲۱ مرداد اعلام وصول شد.

XS
SM
MD
LG