لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۱

«قطعی شدن» سفر هیئت پارلمانی ایران به بریتانیا


در حالی که یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفته که سفر هیئت پارلمانی ایران به اروپا در اعتراض به بیانیه اخیر پارلمان اروپا لغو شده، یک نماینده دیگر مجلس از «قطعی شدن» سفر هیئت پارلمانی ایران به بریتانیا خبر داده است.

عباسعی منصوری آرانی، نماینده کاشان و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس، یکشنبه ۲۴ فروردین، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفته که «درخواستی برای سفر هیئتی از مجلس به انگلیس را به کمیته سفرهای خارجی مجلس ارائه کرده‌ایم که قطعی شده است.»

آقای منصوری آرانی گفته که «این سفر قطعا انجام می‌شود» اما «زمان دقیق آن هنوز مشخص نیست.»

جک استراو، وزیر اسبق امور خارجه بریتانیا و رئیس گروه دوستی پارلمانی انگلیس با ایران، دی ماه سال گذشته به ایران سفر کرده بود و در آن سفر از هیئت ایرانی همتای خود دعوت کرد تا به بریتانیا سفر کند.

همزمان با آقای منصوری آرانی، محمدحسن حبیب‌الله‌زاده، کاردار غیر مقیم ایران در بریتانیا نیز به خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت) گفته که «مناسبات مستقیم» تهران و لندن از اسفند ۱۳۹۲ از سر گرفته شده و افزوده که با این کار به نقش عمان و سوئد برای حفاظت از منافع ایران وانگلیس «پایان داده شد.»

او در عین حال گفته که «پس از توقف فعالیت سفارتخانه‌های ایران و بریتانیا در تهران و لندن در سال ۱۳۹۰ اکنون برای راه‌اندازی مجدد لازم است یک سلسله اقدامات انجام شود که بر این مبنا مذاکراتی بین دو کشور درباره حل و فصل مسائل مختلف صورت می‌پذیرد.»

این در حالی است که علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، لغو سفر هیئتی از نمایندگان مجلس هلند به ایران را تایید کرده است.

آقای بروجردی، ۲۲ فروردین، به باشگاه خبرنگاران گفته که « در دیدار دو روز قبل با سفیر هلند به آن‌ها گفته شد اگر این هیئت قصد ملاقات با مخالفان نظام جمهوری اسلامی و عوامل فتنه را در هر کدام از سفارتخانه‌های غربی در تهران دارد، این سفر صورت نگیرد.»

خبر قطعی شدن سفر هیئت پارلمانی ایران به بریتانیا در حالی است که رئیس گروه روابط پارلمانی ایران و اروپا، بر لغو سفر این گروه به اروپا تاکید کرده و دولت ایران نیز به شدت از گزارش اخیر وزارت امور خارجه بریتانیا درباره نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی انتقاد کرده است.

خبرگزاری فارس، جمعه ۲۲ فروردین، گزارش داد که تاریا کرونبرگ، رئیس کمیته روابط با ایران در پارلمان اروپا، روز پنجشنبه در تماس تلفنی با کاظم جلالی، رئیس گروه روابط پارلمانی ایران و اروپا، از او درخواست کرد تا سفر هیئت پارلمانی ایران به اروپا انجام شود اما آقای جلالی با اشاره به قطعنامه پارلمان اروپا درباره ایران، این دعوت را رد کرده است.

بر اساس این گزارش، آقای جلالی به خانم کرونبرگ گفته که «امکان سفر هیئت پارلمانی ایران به اروپا وجود ندارد و امیدوارم در موقعیت و شرایط بهتری و با رویکرد جدید پارلمان اروپا نسبت به ملت ایران٬ سفر به اروپا صورت گیرد.»

کاظم جلالی پیش‌تر در نامه‌ای به تاریا کرونبرگ که متن آن ۱۹ فروردین ماه در خبرگزاری‌های مختلف ایران منتشر شد٬ نوشته بود که در اعتراض به قطعنامه راهبردی اتحادیه اروپا در قبال ایران٬ هیئت پارلمانی ایران سفر خود به استراسبورگ در فرانسه٬ مقر این نهاد اروپایی را لغو کرده است.

پارلمان اروپا در بیانیه‌ای که اخیرا به تصویب رساند و خشم مقام‌های جمهوری اسلامی را به دنبال داشت، با انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران، تاکید کرد که هر هیئت پارلمانی اروپا که می‌خواهد به ایران سفر کند باید دیدار با زندانیان سیاسی و خانواده آنها و افرادی را که توسط حکومت ایران مورد سرکوب سیاسی و عقیدتی قرار گرفته‌اند، به عنوان پیش‌شرط سفر تعیین کند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با انتقاد شدید از این بیانیه، آن را رد کرده و گفته که دولت جمهوری اسلامی اجازه چنین کاری را نخواهد داد.

وزارت امور خارجه بریتانیا نیز در گزارشی که اخیرا منتشر کرده با اشاره به امیدواری‌ها به بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، از «موارد متعدد نقض حقوق بشر توسط حکومت جمهوری اسلامی» انتقاد کرده بود.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در واکنش، این گزارش را «تکراری، مغرضانه و مبتنی بر نگاهی کاملا یک‌سویه به واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران» دانست و بریتانیا را به نقض حقوق بشر متهم کرد.

خانم افخم گفت: «نقض روزمره حقوق اقلیت‌ها، مسلمانان و مهاجران شواهدی عینی است که بر اساس آن دولت انگلیس نمی‌تواند مدعی دفاع از حقوق بشر بوده و برای دیگر ملت‌ها و از جمله ملت بزرگ ایران و دولت برخاسته از آرای مردم راهکار تعیین کند.»
XS
SM
MD
LG