لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۷

سپاه درباره انتقادات از توسعه آرامگاه خمینی هشدار داد


بازسازی حرم آیت‌الله خمینی
بازسازی حرم آیت‌الله خمینی

رمضان شريف، مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با اشاره به «فضاسازی‌های رسانه‌ای پيرامون بازسازی» آرامگاه آيت‌الله خمينی، هشدار داده که «بايد با هوشمندی مراقبت کرد تا خدای ناکرده به نوعی عمل نشود که موجبات سوء استفاده دشمنان امام و انقلاب فراهم آيد».

به گزارش روز دوشنبه ۱۱ خرداد خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، آقای شريف اگرچه «پيشنهادات و انتقادات مطرح شده پيرامون اين موضوع» را «از سر دلسوزی» دانسته اما افزوده است: «اينکه شبکه منفور و فاسد بی‌بی‌سی به عنوان بوق رسوای استعمار پير انگليس با سوء استفاده از نظرات مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی رندانه و با خباثت بخواهد ساده زيستی امام را مطرح نموده و ساخت و ساز حرم با شکوه امام را مغاير با ساده‌ زيستی امام جا بزند بسيار مضحک و خنده‌دار است».

حمید انصاری، قائم‌مقام حسن خمینی در موسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی نیز به سایت «راه دانا» گفته است: «بزرگانی هستند که حرم آنها می‌بايست مجلل باشد. هر کس هم که نمی‌تواند اين مسائل را تحمل کند يا از حسادت اوست يا از نادانی».

آقای انصاری افزوده است: «يک مقايسه مع‌الفارق و بی‌ربط انجام شده که ساده‌زيستی امام را با حرم ايشان مورد مقايسه قرار می‌دهد. مگر امام زنده هستند که بخواهند از اين حرم استفاده کنند؟ برخی آن را با کاخ مقايسه کرده‌اند. آيا اين ظلم به امامان نيست که ما حرم آنها را با کاخ سلاطين مقايسه کنيم؟ اينها تجلی عشق و ارادت مردم و کسانی است که می‌خواهند به بزرگداشت امام بپردازند. بنابراين اين حرم هر چه مجلل‌تر باشد نشانه عشق به امام است».

این هشدارها و سخنان پس از آن بیان می‌شود که برنامه توسعه و بازسازی آرامگاه رهبر نخست جمهوری اسلامی، انتقادات زيادی را در شبکه‌های اجتماعی و حتی در ميان چهره‌های سنتی جناح اصولگرا مانند مسيح مهاجری، مديرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی، به دنبال داشت.

آقای مهاجری با اشاره به ساخت «هتل، تالار‌ها، ‌پاساژ‌ها، فروشگاه‌ها، گلدسته‌ها، گنبدهای کوچک و بزرگ و ساير ساخت‌وسازهای پر زرق‌وبرق» در مجموعه‌ای با عنوان «حرم امام خمينی»، نوشته که آقای خمينی «ساده زيست» بود و «در ساخت‌وساز‌ها نيز همواره به متصديان امور سفارش اکيد می‌کردند از تشريفات و هزينه کردن‌های زياد و غيرلازم بپرهيزند».

اين در حالی است که محمدعلی انصاری، مسئول بازسازی آرامگاه آيت‌الله خمينی گفته است: «اگر کسی عنوان کند که چون امام ساده بود پس نبايد حرم داشته باشد شايد آن فرد دوست نداشته باشد که مردمی که به حرم می‌آيند آرامش داشته باشند».

آقای انصاری در عين حال حاضر به اعلام هزينه‌های ساخت و توسعه اين آرامگاه نشده و آن را به آينده موکول کرده است.

مسئول روابط عمومی کل سپاه نيز گفته که «ملت ايران با حضور پرشور و باشکوه در آئين پاسداشت امام خمينی نشان خواهد داد که همچنان تداوم راه تابناک امام خمينی را در تبعيت و همراهی با جانشين صالح و شايسته ايشان رهبر معظم انقلاب دنبال خواهند کرد».

روح‌الله خمينی، بنيانگذار و رهبر نخست جمهوری اسلامی، ۱۳ خرداد ۱۳۶۸ درگذشت و سال‌هاست که در سالگرد او، مراسمی با حضور هزاران نفر و سخنرانی علی خامنه‌ای، رهبر کنونی جمهوری اسلامی برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG