لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

روحانی: اسلامی کردن علوم انسانی خوب تبیین نشده است


حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران با اظهار این‌که «نمی‌شود دنیای علم را با سوء ظن نگاه کرد» گفت که اسلامی کردن علوم انسانی و اجتماعی «خوب تبیین نشده» است.

«اسلامی شدن» علوم انسانی در ایران، خواست و تاکید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است.

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا)، گزارش داد که آقای روحانی، صبح شنبه ۱۱ بهمن، در جریان یک سخنرانی در تهران گفت: «علوم انسانی و اجتماعی را می‌خواهیم اسلامی کنیم، مگر علوم اجتماعی همین جامعه‌شناسی نیست، مگر یکی از بنیانگذاران همین جامعه‌شناسی ابن خلدون نبوده‌است که وی مسلمان دانشمند و عالم است؟»

وی سپس با اظهار این‌که «برای ادامه راه و توسعه انقلاب باید در حوزه علوم انسانی بیشتر کار کنیم»، افزود: «ما نیاز به توسعه علم با کمک دولت و نه مداخله دولت داریم.»

آقای روحانی در ادامه تأکید کرد که اگر دولت در علم مداخله کند «ما ضرر می‌کنیم.»

رئیس جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: «ما ثروت کشور را در مسیر غلط هدایت می‌کنیم، اگر از علم و دانش عالمان بهره نگیریم و استفاده نکنیم؛ بالاتر هم ممکن است و آن این که سیاستمدار چون قدرت، ثروت و گاهی منزلت هم در اختیارش است بخواهد در زمینه علم و دانش مداخله و ارزش‌گذاری کند.»

رهبر جمهوری اسلامی در شهریورماه سال ۱۳۸۸ خورشیدی و اندکی پس از وقوع اعتراض‌های گسترده به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آن سال آموزش بسیاری از رشته‌های علوم انسانی را موجب تردید در مبانی دینی و اعتقادی خواند و بر اسلامی کردن علوم انسانی و دانشگاه‌ها تاکید کرد.

وی گفته بود که «آموزش علوم انسانی در دانشگاه‌ها منجر به ترويج شکاکيت و ترديد در مبانی دينی و اعتقادی خواهد شد.»

آقای خامنه‌ای در آن هنگام از دولت محمود احمدی‌نژاد، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی خواست تا این موضوع را مورد «توجه جدی» قرار دهند.

اندکی بعد، شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهادی که به ریاست رئیس جمهوری فعالیت می‌کند اما اعضای آن منتخب رهبر هستند، مصوبه‌ای برای اسلامی کردن دانشگاه‌ها و علوم انسانی تصویب کرد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت وقت نیز آن را برای اجرا ابلاغ کرد.

حدود پنج سال پس از آن اما، غلام‌علی حدادعادل، به عنوان رئیس شورای تحول در علوم انسانی گفت که آمار دانشجویان علوم انسانی نگران‌کننده است و تمام اقداماتی که تا امروز برای تحول علوم انسانی در ایران صورت گرفته به نتیجه مطلوب نرسیده‌است.

با وجود این اقدامات و تأکیدها، حسن روحانی اما روز شنبه در ادامه سخنانش این‌گونه اظهار نظر کرد که مداخله در علم از سوی سیاست، «نه به نفع علم و نه به نفع سیاست است.»

به گفته آقای روحانی، در صورت چنین مداخله‌ای، «هم حکومت ضرر می‌کند و هم دانشگاه».

رئیس جمهوری اسلامی افزوده‌است: «ما می‌گوییم علوم اجتماعی و انسانی باید بومی شود، اسلامی شود، اهلا و سهلا، اما بومی شود.»

حسن روحانی با طرح این سوال که «اسلامی شود به چه معناست؟»، گفته‌است: «یعنی در زمینه انسان، دنیا هیچ آورده‌ای ندارد؟ هیچ دستاوردی ندارد؟ مقصود لابد این نیست. آیا مقصود این است که غیر از این قوم، غیر از این کشور، در سرزمین دیگر علم و دانش نیست؟»

XS
SM
MD
LG