لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

«اتاق نشیمن ایرانیان»؛ تصویرگر زندگی‌های خصوصی


اتاق نشيمن ايرانيان (Iranian Living Room)، تصويرگر زندگی متفاوت آدم‌های معمولی است.
۱۵ عکاس جوان ايرانی با عکس‌های خود، بيننده را در سراسر جهان به درون «اتاق نشيمن ايرانيان» می‌برند. در برخی از این مکان ها، جوانان و خانواده‌ها طوری زندگی می‌کنند که حکومت مذهبی ايران آن را دوست ندارد و سال‌هاست که آن را ممنوع کرده است.
در اين اتاق‌های نشيمن، در اين حريم‌های خصوصی، زندگی به گونه‌ای ديگر در جريان است. سایت بریتانیایی«دیلی میل» تصاویر متعددی از این کتاب را با شرح عکس منتشر کرده است. در یکی از این عکس هاد ختری می رقصد و به نوشته دیلی میل «مشروب الکلی غیرقانونی در خانه دارد.»

برخی از این عکس ها،بی‌حجابی زنان جوان با آرايش‌های غليظ و بينی‌های عمل کرده، پسران خوش لباس، سگ‌های خانگی، مُد و دود سيگار و قليان و ميهمانی‌ها و روابط پنهانی را روايت می‌کنند.
تصاوير تلاش دارند راوی اين حقيقت باشند که آنچه در زندگی خصوصی ايرانيان می‌گذرد، اغلب، با آنچه در رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی و حتی در خارج از ايران به نمايش در می‌آيد، متفاوت است.
کتاب «اتاق نشيمن ايرانيان» توسط مؤسسه «فابريکا» که از شرکت‌های تابعه گروه مُد «بنتون» در ايتاليا منتشر شده است.
محمد مهدی اميا، حامد ايلخان، مجيد فراهانی، ساينا گلزار، ساناز حاجی‌خانی، علی کاوه، مهشيد محبوبی‌فر، مهدی مرادپور، سحر پيش‌سراييان، نگار ساده‌وندی، هاشم شاکری، سينا شيری، مرتضی سورانی، نازنين طباطبائی يزدی و علی تاجيک، عکاسانی هستند که عکس‌هايشان از زندگی خصوصی ايرانی‌ها در داخل کشور، مخاطب غربی ناآشنا يا کمتر آشنا با ايران را در جای خود ميخکوب می‌کند.
فرهاد بابايی، هماهنگ کننده پروژه و عکاسان درباره‌ ايده‌ شروع به کار اين پروژه گفته بود که ایده از آنجایی شروع شد که یکی از مسئولان«فابريکا»، از علاقه خود برای انجام يک پروژه در ايران خبر داد.
«اتاق نشيمن ايرانيان» که تلاش می‌کرد روايتگر «زندگی متفاوت مردم داخل ايران در درون خانه‌هايشان و زير فشار حکومتی سرکوبگر باشد»، به علت استفاده از واژه «ايران» در عنوان کتاب، برای خريد اينترنتی دچار مشکل شد.
«فابريکا» اعلام کرد که مسئولان «پی پال»، سامانه خريد اينترنتی تصميم گرفته‌اند که «اتاق نشيمن ايرانيان» را از فهرست سياه خود مستثنی کنند.
XS
SM
MD
LG